Ska snart flytspackla med golvbrunnen i hörnet. Cc måttet från väggarna är 30cm. Orkade inte bila mer när jag bytte brunnen (gjuten med Finja 460).

Tänkte flyta med Finja 260 men undrar hur det blir mellan brunnen och väggarna. Bör jag stänga av runt brunnen och handspackla fallet där?

Det finns redan ett befintligt fall runt brunnen, hur påverkar detta "flytningen"?
 
  • DSC00080.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mattias, det ska vara minst 200 mm från väggen till kanten av golvbrunnen, enligt branschreglerna. Är det verkligen det, det ser så lite ut..? Fast om det är 300 till centrum så bör det ju vara lugnt.

Jag tycker inte att du ska stänga av runt brunnen, jag anser inte att det är svårare för att brunnen är nära vägg. Befintligt fall påverkar inte heller så mycket.
 
  • Gilla
baron1984
  • Laddar…
Tack för snabbt svar Jon!

Bilden är nog lite missvisande bara.

Har Maxit någon likvärdig produkt kontra Finja 260? Butiken som säljer 260 i Strängnäs är nämligen inte så serviceinriktade mot privatpersoner :(
 
  • DSC00081.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Mattias_Bjb skrev:
Tack för snabbt svar Jon!

Bilden är nog lite missvisande bara.

Har Maxit någon likvärdig produkt kontra Finja 260? Butiken som säljer 260 i Strängnäs är nämligen inte så serviceinriktade mot privatpersoner :(
Floor 4320

Det gula du har på golvet... är det Finjas primer? Det trista just nu, om du byter tillverkare på spacklet, är väl om det senare skulle hända nåt... Tar du då kontakt med Finja eller Maxit för ev. reklamation så kommer ingen av dem att ta det. Finja för att det inte är deras avjämning på deras primer och maxit för att det inte är deras primer under.
 
Varför skulle det vara ok med vilken primer som hellst ovanpå flytspacklet men inte under?
 
K
Flytspacklet är "beroende" av primern för vidhäftning. Varje tillverkare testar ut sina produkter tillsammans med sina och ger inga garantier om de blandas med andras.
Ett rent hypotetiskt exempel: Du primar med Finja och flyter med maxit. Golvet får ingen vidhäftning alls och du vill reklamera. Vems är ansvaret? Vart ligger felet? I Finjas primer eller i maxits flytspackel?

Ring de båda tillvekarna och se om nån vill ta på sig ansvaret för att du blandar. Gör nån av dem det så se till att ta det skriftligt.

Primern du sedan har uppepå flytet har inte med flytets vidhäftning att göra utan tätskiktets. Inte heller där bör man blanda eftersom du då tar avsteg från uttestade system. Så ska du t.ex använda säg Ardex tätskikt så kan du inte prima med Höganäs primer osv.
 
Precis. Primern hör ihop med det som hamnar ovanpå, så att säga.

Däremot skulle du, om man ska vara strikt, kunna prima på en vända med Finjas primer (MSA) på den du har där idag (ser ut som Kiiltos?) och därigenom ha gjort by the book. Hör med Finja, snacka med Magnus eller Martin, de är duktiga. 0451-666 00.
 
Ska kolla imorgon då. Kostade ju inte så mycket med en flaska MSA, tror det var 85 spänn?
 
Något i den stilen, ja. Vad var det du hade haft på nu för fabrikat?
 
Litokol primer
 
Har suttit och räknat på åtgången av flytspackel. 3m2 ska flytspacklas, 13 mm förhöjningsring.

Eftersom det redan finns ett fall på 1:50 cm i duschzonen så får man ju räkna bort en del bruk som skulle gått åt om golvet varit helt plant, typ 35 kg.

Vad tror ni erfarna flytspacklare om 100kg bruk? Eller ska man slänga på 125kg för säkerhets skull?
 
Jag skulle tro att 100 kilo blir lagom om du redan har fall kring brunnen, men köp absolut hem 125 kilo och returnera om det blir över. Det är inte kul att stå och inse att man skulle behöva en säck till mitt i alltihop.
 
jon_h skrev:
Jag skulle tro att 100 kilo blir lagom om du redan har fall kring brunnen, men köp absolut hem 125 kilo och returnera om det blir över. Det är inte kul att stå och inse att man skulle behöva en säck till mitt i alltihop.
Redan införskaffat ;)
 
Pratade med Magnus på Finja idag, mycket trevlig kille. Han kollade efter och sa att det inte var några problem att använda Litokols Primer F under flytspacklet. Tack för tipsen Jon_h och KTM250!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.