Vi skall totalrenovera vårt kök innebärande bla att lägga trägolv (klickgolv som kräver absolut plan yta). Har idag plastmatta på ett gjutet betonggolv sen slutat 70-talet. Problemet är att golvet inte är plant. Går litegranna i vågor och måste flytspackals. ca 18 kvadratmeter
Men hur spackla för att få det helt plant. Har sett en filmsnutt på nätet där dom sprutar ut spacklet från en slang och det ser ju ut att flyta ut helt perfekt. Men hur gör jag när jag med hjälp av ett per personer skall bland själv i hinkar och hälla ut. Blir det verkligen plant då? har också set att man jämnar ut med en raka men då måste det väl vara stor risk att det inte blir plant.
Nån som vet och har gjort det?
Finns det olika typer av spackel där någon flyter ut bättre än andra?
Eller bör man anlita ett proffs?
 
Fråga en golvfirma om du kan låna en piggroller. Häll således ut och piggrolla så blir det bra
 
Blanda flytspacklet noggrant i hinkar, så slipper du hyra "blandaren med slang".
Slå sen ut flytet på golvet och hjälp det på traven med en 5mm tandad spackel. (modell större)

Så skulle ialla fall jag göra, om det ska vara absolut plant måse du sätta ut höjder med en rotationslaser så du vet hur mycket flyt du ska lägga ut...
 
Skalden001 skrev:
Finns det olika typer av spackel där någon flyter ut bättre än andra?


Ja det finns det. Använd ett som är gjort för planflytning.
Blanda spacklet så tunt som möjligt (enligt tillverkarens rekommendationer).
Dra ut det med tandad spackel. Piggrolla det precis som Flinken sa här ovan. Piggroller är det absolut säkraste sättet att få en helt jämn yta. Hittar du ingen som vill låna ut sin så har Duri: http://www.duri.se/products.php?prod=MSYzMCYzODEmJjQ2OTE= En sådan kostar nog inte speciellt mycket. Finns även i 250mm bredd.
 
Jag har sett pigroller på K-rauta för en skälig penning, men även på något annat ställe, vet inte om det var, Jula, Biltema, eller kanske Clas Ohlson...
 
Ardex k14 tycker jag är det absolut lättaste att få bra om du inte behöver flyta så tjockt. Lite dyrare men värt det speciellt om man är amatör som jag.
 
Läs också på den produkt du skall köpa hur tunt du kan flyta ut den, det skiljer mellan produkterna.
 
håller med katos! K14 ska du ha om du vill flyta nått plant
har du extrema krav så spackla 10mm och piggrolla, låt torka prima och spackla 10mm igen piggrolla .

vet att det gjordes så på ett sjukhus, fast då var det 3 x 10mm, inte ens ett a4 papper gick under en 4m rätskiva någonstans
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.