Sökte runt lite men hittade inget som svarade på min fundering.

Ska flytspackla ett betonggolv i ett badrum med ett rejält bakfall från golvbrunn till dörröppning på cirka 3 meters sträcka (huset har satt sig).

Jag ska lägga elslinga på golvet men p.g.a. att det är bakfall på cirka 4 cm på värsta stället tänkte jag flyta en omgång först för att få golvet i våg så att elslingan hamnar närmre färdig golvyta.

Därmed undrar jag - på flytspacklet jag har står det att man kan spackla 10-100 mm. När jag ska spackla upp till våg först nu innebär det ju att tjockleken kommer vara allt från 40 mm till 0 mm mellan dörröppningen och högsta punkten mitt på golvet (vill inte höja golvet på högsta punkten då det redan kommer bli en rejäl dörrtröskel). Innebär detta problem när man ska spackla fall etc nästa omgång efter jag lagt elslingan om skiktet är för tunnt i skarven mellan flyt och gammal betong? Eller borde jag sätta en avstängningslist mitt i golvet så att det är åtminstone 10 mm tjockt på tunnaste stället av flytspacklingen? (Vilket isåfall blir som en kant på det stället)

Detta var inte lätt att förklara

Tacksam för svar!
 
Min första fråga blir vad för märkligt spackel du hittat som har 10mm som minsta.

Sedan varför lägger du inte elslingan redan nu och så flyter du allt in ett? Alt 2 omgångar.

Tänk på att den måste vara fall mot golvbrunnen i badrummet och inte bara plant
 
A atomlab skrev:
Min första fråga blir vad för märkligt spackel du hittat som har 10mm som minsta.

Sedan varför lägger du inte elslingan redan nu och så flyter du allt in ett? Alt 2 omgångar.

Tänk på att den måste vara fall mot golvbrunnen i badrummet och inte bara plant
5-80 mm var det visst, kom inte ihåg exakt så wingade. Principfrågan kvarstår dock hur det blir vid skarven mellan flyt och betong, gör det något om det blir tunnare än 5 mm där? Eller behöver jag lägga avstängningslist så att det åtminstone blir 5 mm på lägsta flytpynkten?

Som sagt så hamnar elslingan om jag lägger den utan att plana ut ytan på lägsta punkten cirka 7-8 cm under f.g. För att få den närmre ytan behöver jag flyta upp till plant först för att tjäna cirka 4 cm (Detta innan slutgiltigt fallflyt).
 
Så noga är det inte i kanterna mot betong, flyt ut till noll bara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.