AnneFi
har sett många olika frågor om att flytspackla fall,, men har faktiskt inte riktigt fått svaret på : HUR GÖR MAN!?

har hört att hantverkare fyller golvbrunnen och på något sätt öser ur den och upp för att sedan låta det rinna neråt och upprepar detta tills det stelnat... kan man hälla spackel i brunnen?? stelnar det inte?

kan man kanske bara hälla i ena hörnet och låta det fylla ut ner mot brunnen eller det jämnar ut sig då också?

annars ser jag inte någon bättre lösning än att helt enkelt ha det plant till en bit utanför duschen för man kan ju inte hålla på med en spackel och dra runt i ett helt badrum.. eller??

några ideer...
 
Jo, det stelnar. Men det du syftar på är nog att man häller ut spackel över golvet och låter det rinna mot brunnen, och öser ur brunnen efterhand. Det man öst ut häller man längs väggarna. Brunnen kläs med plast om det är en Purusbrunn, och är det en Jafobrunn så är det bara att jobba mot täcklocket som sitter i brunnen.

Dock har jag inte stött på någon annan byggare som gör så mer än jag och killen som lärde mig plattsättning en gång i tiden, så jag tror inte att det är den vanligaste metoden.
 
Men, räcker det att göra så, måste man inte på och forma det mer?
 
Man brukar sätta en blockeringslist runt golvbrunnen. Skumgummilist med dubbelhäftande tejp. Om det är stora rum avgränsar man även olika ytor med skumgummilist. Sen häller man längs kanterna och jämnar till med en spackel. Vissa verkar använda tandad spackel. Ett tips som jag har haft nytta av är att använda en roller med förlängningsskaft för att släta till ytan. Funkar bra! Ett annat tips är att inte lägga för tunna lager. Har känslan av att det är svårare att få till det jämt då.

Jag har flytspacklat tre gånger och kan bara säga att det är ganska knepigt. Har använt olika fabrikat varje gång vilket var lite dumt då de beter sig olika.
 
Hempularen, jag glömde säga att jag går in (när spacklet brunnit så man kan gå på det) och snyggar till fallet runt brunnen genom att skrapa bort så mycket som är lagom. För mig blir det bra på första försöket kanske 80-90% av gångerna, annars får jag justera lite till med handspackel eller mer flytspackel dagen efter. Men då är jag ju lite van vid det här laget också, det är svårare i början innan man fått känn på metoden.
 
Jag är noga med att sätta ut höjder utmed väggarna. Sen häller jag ut massan och drar med en tandspackel från brunnen och ut mot väggarna. Sen gäller det att veta när det är lagom att sluta. Man märker när massan blir mer trögflytande. Sen är det precis som Jon säger bara att gå in och fixa till falet kring brunnen.
 
Men jobbar man med ett helt badrum i stöten? Om rummet är, säg, 5kvadrat. Går man omkring i gummistövlar? Det är inte lätt att veta hur jobbet praktiskt ska gå till genom att bara läsa instruktioner på tillverkarnas hemsidor.

Jag har fått intrycket att det skulle vara lättare att bygga fall med en mera trögflytande spackel sort som man formar med en stålspackel eller en rätbräda som man stöder på brunns kanten på ena sidan och på en utsatt list mot väggen.
 
Det finns de som går in i spacklet med stövlar, men det är inte en så bra idé om det ligger elslingor. Jag använder en skopa på teleskopskaft för att ösa och flytta runt spacklet efter behov. Och om man häller spacklet strategiskt från början så har man fått det mesta av fallet redan där.

Det finns inga avjämningsmassor som beter sig som du skulle vilja, alternativet är att spackla helt för hand med ett vanligt golvspackel, men då endast på betongplatta. Ska man ha en böjstyvhetsförstärkande funktion måste det vara en avjämningsmassa.
 
Ska du ha duschkabin t ex och nöjer dig med fall låt säga på ca 1 kvm så skärmar du av denna yta
bara och sedan handspacklar upp fallet dagen efter.
Den enklaste metoden helt klart!
 
Fast nja, branschreglerna föreskriver fall på lite större yta än så. Och jag skulle nog också vilja ha fall på lite större yta, även om man inte var tvungen.
 
  • Gilla
Farsandito
  • Laddar…
jon_h skrev:
Det finns inga avjämningsmassor som beter sig som du skulle vilja, alternativet är att spackla helt för hand med ett vanligt golvspackel, men då endast på betongplatta. Ska man ha en böjstyvhetsförstärkande funktion måste det vara en avjämningsmassa.
Om det var riktat till mig så är det lugnt. Jag har betong platta :)
 
Ska själv straxt spackla fall och har då fått tipset att lägga 1 cm spånskiva på golvet förutom där tvättmaskinen och duschkabinen ska stå. Där behövs det sen bara att spacklas på just dom platserna. Ska också tillägga att mitt badrum är på 12 kvm samt att jag ska ha badrumsmatta. Ett tips att dela med sig av.
 
Jag går alltid in med gummistövlar och kör med tandspackel. Självklart får man tänka sig för så man inte står på en kabel och sen vrider foten. Har aldrig haft problem och fallet blir alltid 100%.
 
jakim skrev:
Om det var riktat till mig så är det lugnt. Jag har betong platta :)
Då så, då kan du spackla med vanligt handspackel för golv. Men jag tror inte det blir lättare..
 
jon_h skrev:
Då så, då kan du spackla med vanligt handspackel för golv. Men jag tror inte det blir lättare..
Ajjdå...!

Ska jag försöka med Finja 260?

Nån som vet var i Norrtälje, Halstavik, Grislehamn eller Uppsala kan man köpa det ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.