Hej

Jag tänkte flytspackla igen en bit av källargolvet där oljetanken stått. Jag har bilat ner så att det är djupare än resten av golven och vill nu har det plant.

Behöver lite tips på vad man behöver för att göra detta. Någon form av primer kanske och vilken avjämningsmassa passar bra, det är ca 40mm skillnad på det djupaste delen. Vill hålla budgeten nere då det bara är ett oviktigt rum :)

Kommer inte göra hela golvet utan bara den delen där det saknas. Tänker att jag målar hela sedan.
Medveten om att det kommer synas skillnad och troligen en kant mellan nytt och gammalt men det är ok i detta rum.
Hur ska jag göra för att få till en så snygg övergång som möjligt?

Tacksam för tips och trix
 
  • Betonggolv vid sidan av ett annat material, säkerligen under renovering eller byggarbete. Dustigt och rått utseende.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nedbrutet betonggolv och vägg i en byggarbetsplats med synliga rörmärken och fragment.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörnet av ett rått betonggolv med spillror och byggmaterial; vägg i bakgrunden, verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du inte är så noga, så ordentligt med primer så det blir som en yta av det. Ska suga in ordentligt, är det pölar så sopa ut och låt det torka. Flytt är inget billigt, kanske några säckar finbetong går bra, som slätas ut med stålspattel. Hur är det med målarfärgen som är på gammla delen. Inget som har släppt. Ev fukt från grunden måste kunna dunsta av genom färgen. En för tät färg, så kan det bli så att färgen släpper. Det finns betongfärg som släpper genom fukt. Ingen tät målarfärg på golv i källare.
 
Hej
"Billigt" behöver inte vara jättebilligt, men om man tänker avjämningsmassa Biltema / Byggmax 180:- eller weber 380:- så kanske det lutar mer åt 180:- säcken
Men vilken ska man ha? Finns ju flera olika , med fiber eller utan. Tänker att avjämningsmassa blir lättast att få snyggt
Hur hade ni gjort i skarven, ska jag ta bort lite så det fasas ut eller ha en skarp kant?

Golvfärgen sitter som berget och jag får kolla så jag får en färg som passar i källare och går att måla över den gamla, blir en senare fråga :)
 
Fiberförstärkt är väl viktigast på underlag som inte är helt stabila, men har oljetanken stått där så borde det ju vara ganska stabilt. För att få en snygg övergång kan du väl flytspackla upp till en bra nivå och sen handspackla lite vid övergången.
 
Jag gjorde samma sak för ett par månader sedan där min gamla tank stod. Jag bilade ner ca 10cm för att sedan fylla med finbetong. Bifogar en före och efter bild på det.
 
  • Renoveringsplats, spackelspadar, borrmaskin, sopborste, byggavfall, hinkar, dammigt golv, oslipade väggar, arbetsprocess.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete i källare, nygjuten betong, dammsugare, trasig vägg, bar golvyta, reparation pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänkte du lägga klinker eller annan ytbeläggning på sen? Eller måla golvet igen?
 
Bart Bart skrev:
Tänkte du lägga klinker eller annan ytbeläggning på sen? Eller måla golvet igen?
Bart Bart skrev:
Tänkte du lägga klinker eller annan ytbeläggning på sen? Eller måla golvet igen?
Jag ska måla tänkte jag.

Undrar hur många säckar du behövde för att fylla igen hålet Kosyer?
 
L Looc skrev:
Jag ska måla tänkte jag.

Undrar hur många säckar du behövde för att fylla igen hålet Kosyer?
18 säckar totalt har jag för mig (25kg per säck) blev själv förvånad att så mycket gick i
 
16kg/cm på 1kvm brukar stämma
 
L Looc skrev:
Jag ska måla tänkte jag.

Undrar hur många säckar du behövde för att fylla igen hålet Kosyer?
Mitt förslag. Flytspackla hela golvet. De stora delarna kan räcka med 5mm. Om du vill att det ska bli snyggt alltså. Om det inte spelar så stor roll om du ser tydlig strukturskillnad under färgen behövs inte det.

Om du ska ha målat golv rekommenderar jag att du använder ett flytspackel som kan användas som färdigt golv, t ex ett spackel för industrimiljö. Det finns flera olika varianter.

Jag har precis flytspacklat 22 kvm med en nivåskillnad på upp till 25 mm. Men eftersom hela golvet skulle flytas och minsta höjd var 5 mm så blev det 30 mm som största djup på spacklet. Vilket var precis på gränsen vad spacklet var specat för att klara. Så det kan vara idé att flyta gropen först, sedan jämna ut resten av golvet. För mig gick det åt 26 säckar att flyta golvet med ett snittdjup på 13 mm. Då hade jag tagit till extra, men det skulle ha behövts två eller tre säckar till för att få det där perfekta resultatet. Nu syntes några nivåmarkeringar lite för mycket fortfarande. Dock nöjd med resultatet.

Ett sätt kan vara att fylla upp större delen av hålet med ett så billigt handspackel som du kan hitta, och flyta hela golvet med ett industrispackel ovanpå. Blir betydligt billigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.