Har gjutit igen ett hörn av mitt garage där det tidigare varit ett återvinningsrum. Betongplattan/fyrkanten som var golvet där tidigare gick att lyfta bort. Fråga mig inte varför för jag har inte den blekaste varför man gör så. Med facit i hand skulle jag haft en säck till med betong men den tog slut o tyvärr lutar nu den nygjutna delen åt fel håll. Har jag mätt rätt så ca 4cm. Så till frågan. Kan jag flytspackla upp denna lilla snutt eller ska jag använda någon sorts handspackel? Tanken är att samtidigt på en hyffsad finish på den gjutna delen. Som bilden visar är samtidigt en del av den nygjutna delen utomhus så gissar att oavsett metod behöver den klara utomhusklimat.
 
  • Nyggjuten betongplatta i ett garagehörn med lutning, delvis utomhus, behöver ytterligare behandling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Flytspackel är normalt inte avsett att användas som yt-skikt. Ytan ska beläggas med klinkers eller golv inom några dagar typ. Finns möjligen varianter men de jag sett har varit så.

Är det inga större mängder så skulle jag använda någon lättflytande cementblandning och använda som flytspackel. Finns lite olika varianter för olika hållfasthet på byggvaruhusen. Man kan ju skapa en ruta med lister, fylla på med cement och sen dra av med en rätskiva eller liknande så man får rätt fall. När det sen stelnar kan man ju glätta för hand så man får en snygg yta. Ser ju inte ut att vara en stor yta direkt.

Vill man ha fastare spackel finns ex. Betongspackel på Bauhaus (combimix tror jag är tillverkare). Väldigt hög hållfasthet och är ganska torrt och fast att jobba med. Funkar finfint för mindre jobb men ganska dyrt per liter färdigblandad massa. Så behöver man inte sån är vanligt finbetong kanske användbart.

Jag är dock inte betongare, har bara gjutit och reparerat till husbehov. Men så länge det inte ska vara ett bärande mellanbjälklag är det kanske inte hela världen? Glöm dock inte att eftervattna och täck med plast eller så. Aldrig skoj med sprickor. Täcka med plast kostar inte mycket men kan göra underverk!
 
O glöm inte primern innan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.