Hej.
håller på och ska lägga in klinkers i hallen hemma. Jag har hela tiden varit inställd på att lägga gipsskivor ovanpå spånskivorna, sen flytspackla.
Men när jag va in i en färghandel och kikade på golvvärme så sa dom att jag kunde skippa gipset och lägga en armering på spånskivorna sen flytspackla (ca 15 mm högt).
Är detta att föredra eller ska man lägga gips istället?? Jag själv blev lite skeptisk av någon anledning ( okunnig på området )
Tacksam för svar. MVH
 
  • Gilla
Tenth
  • Laddar…
Visst, det fungerar utmärkt. Men ska du inte ha golvvärme är det kanske enklare att limma gips än att spackla.
 
Går utmärkt, kom bara ihåg att köra med fiberarmerat flytspackel.

Våran hall (träplank till golv innan), körde med 4kantigt armeringsnät (avstånd 30-40mm?) som stämplades fast i golvet, sen fäste jag värmegolvet i det och flöt över... (5 år sen och inga problem än)
aab.sized.jpg

pyttelitet badrum på övervåningen (spånskiva), kör med kraftigare armering men annars detsamma)
aab.sized.jpg
 
K
tiggre: Bilden på ert badrum... Hänger golbrunnen i luften?
 
Är det inte en förhöjningsring?
 
ktm250 skrev:
tiggre: Bilden på ert badrum... Hänger golbrunnen i luften?
förstår inte frågan? men såhär ser det ut efter

aac.sized.jpg
 
Ok. Tackar för alla svar. bara att köra på som jag tänkt då. Men hur går det till rent praktist när jag flytspacklar?? Är det bara att hälla ut massan och låta det flyta ut av sig självt till önskad höjd? eller måste det skrapas ut, rent mekaniskt så att säga??
 
du måste dra ut det med spackelspade eller tandad spackel. gjorde detta idag och upplevde inte att det flyter mer än ett par centimeter av sig själv.
 
Tja

häll ut spakel runt väggarna så det flyter mot brunen, lite beroende på torktiden på spaklet så ska du sedan ta en spackel och dra från brunnen mot vägg/tröskel (dra lagom så du inte får ett för brant fall)

/chali
 
Har ett målat trägolv i en hall som jag vill klinkra. Måste jag köra med primer innan så att det fiberarmerade flytspacklet fäster ordentligt. Hade ju varit skönt att slippa extra höjd som gipsskivor medför.
 
Vad du behöver göra beror helt på det befintliga golvets underlag. Hur tätt ligger bjälkarna?
 
K
Beror på tjockleken på brädgolvet, men du måste ju ändå flyta minst 10 mm så är det väl lite hugget som stucket... 3-5 mm hit eller dit... Primer ska du ha om du inte ska göra spacklet självbärande, men då bygger det ca 25 mm. Färgen bör du slipa bort.
 
Kanske småsaker men golvvärmen ska ligga 10 cm från vägg (vilket man även kan se att den inte gör i hallen) och 20 cm från golvbrunn.

Har precis gjort detta i en hall och ett kök så jag är för tillfället påläst (tror jag i vart fall)
 
10 cm? varför så långt?? ca 3cm från väggen la jag min värmekabel.
 
  • hall 002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • hall 003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • hall 006.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fattar inte hur ni kan flytspackla fall så snyggt. Har gjort det en gång och tyckte verkligen det var svårt, och ändå har jag inte tummen mitt i handen... Jag fick lov att flytspackla i mindre sektioner med en rätskiva som jag skrapade spacklet i rätt vinkel med. Långt tid tog det och fult blev det, men till slut ett ok fall faktiskt.

Någon som har tips att dela med sig inför nästa badrum?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.