Hej,

Jag har 20kvm betonggolv som skall flytspacklas. Jag räknar med att det går åt ca 180Kg spackel/50L vatten för det är inte riktigt plant.

Undrar om det fungerar att använda en betongblandare i stället för visp?
Hur många minuter har man på sig att blanda så att massan inte hinner börja stelna innan den har flytit ut riktigt?

mvh
//Peter
 
Du måste ha visp, annars blir det klumpar.
 
Det finns många trådar med mycket bra info om flytspackling här på forumet, sök och du skall finna. Och nej, glöm tombolablandare till flytspackel.
 
Hej,

Tack för svaren! MAn har ca 30 minuter på sig. Är det bättre att ta det i 10-literhinkar än att blanda hela satsen?
//Peter
 
Blanda alltid hela säckar, då har du koll på vattenmängden.
 
Finns speciella lite högre hinkar avsedda för ändamålet...

Jag vet inte var du fått siffrorna ifrån men åtgången ligger oftast på 1,7kg /kvm/ mm vilket ger 17kg/kvm om man vill flyta ca 10mm tjockt... Och vattenmängden till en 25kg säck är strax under 5 liter...

Dina 180kg bör räcka för att flyta i snitt 5mm på 20kvm men vattenåtgången blir ca 35liter...
Nu kan det skilja lite vilken sort man använder...

Dock är det bara visp som gäller så förbered med att mäta upp vattenmängden i flera tomma hinkar så det går snabbt vid blandningen...
 
D09
Ett tips jag som jag lärt mig av egen erfarenhet =)

När du väl hält ut flytspacklet, låt det vara tills dess att försiktigt kan gå på det, då kan man ta en spackelspade / borste o snygga till runt brunnar etc utan problem. Börjar man pilla i det innan så kommer man upptäcka att det går från att vara löst till att stelna på ett ögonblick o har man då precis rört till i det så blir det snabbt panik =D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.