Vi ska flytspackla alla rum i våran lgh(ca 50-55kvm 3 rum + hall). Vi har fått reda på att det kommer att behövas 3,3 ton flytspackel fördelat på denna yta. Underlaget är trä och vi bor på andra våningen i ett hus som byggdes någon gång under 1920-talet. På vissa ställen kommer det att spacklas upp ca 4 - 6 cm. Visserligen ska det läggas armeringsnät, men hur kan man vara säker på att det håller?
 
Vad finns under trägolvet?
Varför ska ni flytspackla en hel lägenhet?
Har ni fått OK att göra det från Brf?
 
Vanligt obehandlat trägolv i ett av rummen och antar att det ser likadant ut i de övriga. I köket låg det spånskivor under plastmattorna. Ja, det är ok från brf om jag kan få svar på bärkraften i golven. Måste jag bryta upp hela golvet för att få reda på vilken typ av bjälkar det är byggt på?
 
S
ska ni klinka eller lägga matta i hela lägenheten?
annars skall man ej behöva flytspackla hela lägenheten.
kan gå åt mycket mera ton än vad ni räknat ut om ni har otur.
 
Fortfarande: Varför? :confused:
 
För att det är så stora nivåskillnader. Rena rama bergodalbanan.
 
Då brukar man slipa golvet....
 
Nimajneb skrev:
Då brukar man slipa golvet....
Kan bli lite tufft att slipa bort 6 cm :)
 
jeppeknaster skrev:
Kan bli lite tufft att slipa bort 6 cm :)
Lite svettigt kan jag medge, men i så fall får man väl rikta om golvet. Det blir ju löjligt mycket flytspackel annars.
 
Jag tror inte ett träbjälklag från den tiden är dimensionerat för den extra lasten. Varför inte rikta på gammalt hederligt sätt med kilar och nytt golv?
 
  • Gilla
Helioz
  • Laddar…
Det måste bli billigare och enklare att riva ur hela golvet och lägga in nytt.....
 
  • Gilla
Carl_Elvis
  • Laddar…
Annars kan man väl skruva gips eller andra skivor på golvet för att fylla upp så att det inte går så mycket spackel. Står snart inför ett liknande projekt och jag funderar på att göra något liknande. När allt är plant så blir det glespanel och golvvärme på det.
 
Matti_75 skrev:
Jag tror inte ett träbjälklag från den tiden är dimensionerat för den extra lasten. Varför inte rikta på gammalt hederligt sätt med kilar och nytt golv?
Lite otydlig i mitt inlägg, om att jag inte klarar av detta med golvrenovering själv... Tummen mitt i handen, så att säga... Men vad innebär, rikta med kilar och nytt golv? Vad kommer detta att innebär i tid och kostnad för att lejja bort till en firma, som jag nu MÅSTE i detta fall?
 
jeppeknaster skrev:
Annars kan man väl skruva gips eller andra skivor på golvet för att fylla upp så att det inte går så mycket spackel. Står snart inför ett liknande projekt och jag funderar på att göra något liknande. När allt är plant så blir det glespanel och golvvärme på det.
Fungerar detta om man har en grop/fördjupning, där djupet är 6 cm som lägst? Kan man bara fylla ut gropen...med spackel?
 
Borde du inte fundera på VARFÖR golvet har sjunkit så och lämpligheten i att då slänga in flera ton material ytterligare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.