Tjena.
Har ett par brunnar som ligger jämns med betong golvet i ett badrum, kan det bli problem när man ska flytspackla fallet emot dessa eller är det bara en utseende fråga?
Betonggolv i badrum med två brunnar i linje med golvet inför flytspackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken är att det ska vara en dusch till höger och en tvättmaskin till vänster.

Hur är det att flytspackla ett 4m2 badrum själv om man aldrig har gjort det förut? Har kollat flera guider och läst om andra som har gjort det själv, men tänkte göra det i två omgångar isåfall, så man gör fallet runt brunnen sist. Har försökt att få tag på hantverkare som vill göra det men väntetiden är lång och jag vill få ordning på badrummet nu.

Tack på förhand
 
Ska du göra det själv är det nog bättre att spärra av med list runt golvbrunnarna och bygga fallet med "slipsats". Se videon här:
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Flytspacklingen är inte svår men var två eller tre personer så en bara kan stå och hälla och de andra blanda/bära. Viktigt också med flytspackel att det får rinna ut av sig självt och att du inte "drar ut" eller rör om det manuellt.
 
det såg ju faktiskt smidigt ut.
anders07 anders07 skrev:
Ska du göra det själv är det nog bättre att spärra av med list runt golvbrunnarna och bygga fallet med "slipsats". Se videon här: [media]
Det såg faktiskt smidigt ut, kör nog på den metoden. (y) Undra om mina golvbrunnar ställer till det ioch med att en golvvärmeslinga ska i också, men det löser man med annat brunnslock när klinkersen är på plats?
 
Är golvet plant idag?

Tänk på att du måste ha x antal mm över golvvärmen, mer om du ska ha matta än om du ska ha klinker. (Fråga leverantören av matta eller tätskikt)

Ev får du sätta i en 12mm förhöjning i tvättmaskinsbrunnen, där hade jag nog inte gjort nåt större fall
 
nino nino skrev:
Är golvet plant idag?

Tänk på att du måste ha x antal mm över golvvärmen, mer om du ska ha matta än om du ska ha klinker. (Fråga leverantören av matta eller tätskikt)

Ev får du sätta i en 12mm förhöjning i tvättmaskinsbrunnen, där hade jag nog inte gjort nåt större fall
Jo golvet är relativt plant, finns småsvackor om man går runt med kortpasset, men överlag så är det bra. Den golvvärmen jag tänkte ha bygger 4mm och armering behöver man inte ha till redan gjuten platta? Tänkte ha klinkers och köra med byggmax våtrumsfolie. (y)
 
Du måste ta reda på hur mycket spackel din tätskiktsleverantör vill ha över slingan, att träden är 4mm tjock spelar ingen roll
 
nino nino skrev:
Du måste ta reda på hur mycket spackel din tätskiktsleverantör vill ha över slingan, att träden är 4mm tjock spelar ingen roll
Har kollat igenom byggmax pdf filer men hittar ingen information om det.. Kanske gvk har rekommendationer man kan följa?
 
Måste passa på att fråga när jag ändå har en tråd igång, tanken är att det ska vara utanpåliggande vattenrör pga huset inte används året runt, räcker det att dra vanliga 12mm rör till varm/kall vatten? Tänker mig en tvättmaskin, dusch, toalett, handfat ska gå på samma.
 
Du skriver inte vilken värmeslinga det gäller men jag antar du menar Ebecos? I pdf’en på byggmax så säger dom minst 5 mm spackel, jag tolkar det som 5 mm från golvet. Alltså endast 1 mm spackel ovan värmetråden (låter väldigt lite). Läs dock gvk/ bkr. Snabbkoll på gvk säger minst 12 mm spackel ovan värmeslinga om du ska ha tätskikt.

tänk på layout av värmetråden, den ska inte ligga för nära golvbrunn bland annat.

https://www.gvk.se/branschregler/golv/golvvarme/
 
m2h m2h skrev:
Måste passa på att fråga när jag ändå har en tråd igång, tanken är att det ska vara utanpåliggande vattenrör pga huset inte används året runt, räcker det att dra vanliga 12mm rör till varm/kall vatten? Tänker mig en tvättmaskin, dusch, toalett, handfat ska gå på samma.
Vad har utanpåliggande rör och lågt användande med varandra att göra?

Jag hade använt 15mm, beror såklart på hur långa rören blir. Men det bör finnas bra rekommendationstabeller att läsa i.
 
T tannibanani skrev:
Du skriver inte vilken värmeslinga det gäller men jag antar du menar Ebecos? I pdf’en på byggmax så säger dom minst 5 mm spackel, jag tolkar det som 5 mm från golvet. Alltså endast 1 mm spackel ovan värmetråden (låter väldigt lite). Läs dock gvk/ bkr. Snabbkoll på gvk säger minst 12 mm spackel ovan värmeslinga om du ska ha tätskikt.

tänk på layout av värmetråden, den ska inte ligga för nära golvbrunn bland annat.

[länk]
Tackar, ska kika mer på det. Har en värmeslinga från Bauhaus, där den vill ha 3mm täckning innan klinkers. Angående vattenrören så menar jag att jag vill inte bygga in dom pga risken för att de kan frysa.
 
  • Gilla
tannibanani
  • Laddar…
m2h m2h skrev:
Tjena.
Har ett par brunnar som ligger jämns med betong golvet i ett badrum, kan det bli problem när man ska flytspackla fallet emot dessa eller är det bara en utseende fråga?
[bild]

Tanken är att det ska vara en dusch till höger och en tvättmaskin till vänster.

Hur är det att flytspackla ett 4m2 badrum själv om man aldrig har gjort det förut? Har kollat flera guider och läst om andra som har gjort det själv, men tänkte göra det i två omgångar isåfall, så man gör fallet runt brunnen sist. Har försökt att få tag på hantverkare som vill göra det men väntetiden är lång och jag vill få ordning på badrummet nu.

Tack på förhand
Närmast golvbrunnarna behöver du ha special spackel som klara den låga tjocklek, kostar betydligt mer än vanligt flytspackel.
Läs i databladet för flytspacklet om minsta tillåtna tjocklek.
 
Fast om badrummet är litet så blir det ju väldigt märkligt med fallet nu när brunnarna ligger så nära varann? Blir ju nästan så man får ha fast glasvägg vid dusch och sen skippa fall till den andra ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.