Jag ska flytspackla golvet på nya toan. Det är 22mm spån som ligger på cc60 reglar. ja tänkte alltså slänga på 15mm fiberförstärkt flytspackel för att få OK hållbarhet enligt reglerna


Läst på anvisningen av cascos kombiplan flytspackel men där står det inget om man behöver armeringsnät eller ej. Någon som vet?

Ska man börja jobba lite med fallet redan från början eller ska ja köra på med 15 mm och låta det torka innan jag ger mig på fallet

Kan tilläggas att planen är att lägga golvvärmekabel i botten (på armeringsnätet om det behövs) och sedan flytspackla. Eller ska man flyta 15 UTAN golvvärme för att få ett tillräckligt starkt golv? blir ju mycket höjd som försvinner i så fall..
 
Redigerat:
läser även på gkv.se att

Formstabil avjamningsmassa, minsta skikttjocklek 12 mmutan inlagd golvvarme. Leverantoren ska ange minstaskikttjocklek vid inlagd golvvarme, samt ange hur eventuellarmering av avjamningsmassa ska utforas.

Någon som vet vad som gäller för cascos kombiplan? Hittar inget om detta
 
Redigerat:
Om du tror att du klarar det så är det bästa att flyta allt i samma svep, alltså att du bygger fallet på en gång. Sen har du väl satt golvbrunnen en viss höjd över spånet, normalt är 12mm om man inte använder särskilda förhöjningssatser.

Lägg armeringsnät, inte vanligt utan ett tunnare, galvat nät. Finns hos de flesta större bygghandlare. Ovanpå detta läger du golvvärmen, tänk på att det är behörighetskrav på att förlägga golvvärmen. Gör du det själv så se till att du har koll på vad du gör och megga kabeln innan du flyter, glöm inte slang för termostatgivare.
 
nja det vet jag väll inte om ja kan vara så säker på att jag klarar av att fixa fallet i samm veva.. det ska ju dessutom va olika fall i olika delar av rummet (dushytan och övrigt golv alltså ).

Golvbrunnen är inte ditskruvad än. Jag har en jafo med monteringsplatta 2 som jag tänkte sätta en lyftup 12 under och sedan flyta ner till den nivån vilket ska var ok om ja förstått det rätt. det ligger ju ingen golvvärme ovanpå golvplattan
 
Jag lägger ALLTID armeringsnät när det är träbjälklag och de flesta spackel kräver detta.

Jag föredrar om tid och utrymme finns att flyta ALLTING 12mm upp till förhöjningsplattans ovankant.
I detta flytet ligger elslingan som fästes i armeringen precis som vectrex skrev.
Se även till att du häftat fast armeringen ordentligt !!

Sen stänger jag av duschhörnan och flyter denna med ganska trögt flytspackel så man kan forma fallet lätt.
Detta stagnerar ganska fort så man kan dra bort avstängningen och då flyter jag resten av fallet utanför duschzonen.

Men alla jobbar vi olika... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.