Har ett garage från 1929 i Malmö med oisolerat betonggolv och putsade halvtegelväggar. Planen är att göra om garaget till gym/mc-garage/kontor, lite brittisk stil kanske.

Golvet har jag tänkt bila bort, få dit tvättad makadam, isolering, armering och gjutning ny betong. Min allt-i-allo-bygg-gubbe vill gärna använda flytspackel sista 2-3 cm av golvet för att "få det rakt/plant".

Hur vanligt är det är använda flytspackel på nytt betonggolv? Han vill även lägga värmeslingorna (el) i flytspacklet.

Jag är kanske inne på att låta gjutproffs göra golvet, vad tycker ni?
 
N nordman39 skrev:
Har ett garage från 1929 i Malmö med oisolerat betonggolv och putsade halvtegelväggar. Planen är att göra om garaget till gym/mc-garage/kontor, lite brittisk stil kanske.

Golvet har jag tänkt bila bort, få dit tvättad makadam, isolering, armering och gjutning ny betong. Min allt-i-allo-bygg-gubbe vill gärna använda flytspackel sista 2-3 cm av golvet för att "få det rakt/plant".

Hur vanligt är det är använda flytspackel på nytt betonggolv? Han vill även lägga värmeslingorna (el) i flytspacklet.

Jag är kanske inne på att låta gjutproffs göra golvet, vad tycker ni?
Svaret är nog att det är en allt i allo gubbe som inte riktigt litar på sin egen förmåga att gjuta bra.
Jag skulle ta dit en firma som gjuter.
Men sen beror det ju på, en firma kommer ju kosta en del din gubbe kanske inte är så dyr i drift så det blir billigare iaf med dålig gjutning och flytspackling.
Du ska inte isolera och köra vattenburen värme då?
 
nino nino skrev:
Svaret är nog att det är en allt i allo gubbe som inte riktigt litar på sin egen förmåga att gjuta bra.
Jag skulle ta dit en firma som gjuter.
Men sen beror det ju på, en firma kommer ju kosta en del din gubbe kanske inte är så dyr i drift så det blir billigare iaf med dålig gjutning och flytspackling.
Du ska inte isolera och köra vattenburen värme då?
Du har nog rätt att han inte är helt hundra på gjutning, därav hans förslag.

Garaget ligger ca 20 meter från huset och har inget indraget förutom enfas el som vi drog i somras när vi iordningställde trädgården efter dränering. Vattenburen golvvärme behöver väl kopplas till huset? Garaget är ca 21kvm. Tanken är även att riva och bygga nytt tak och isolera.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
N nordman39 skrev:
Du har nog rätt att han inte är helt hundra på gjutning, därav hans förslag.

Garaget ligger ca 20 meter från huset och har inget indraget förutom enfas el som vi drog i somras när vi iordningställde trädgården efter dränering. Vattenburen golvvärme behöver väl kopplas till huset? Garaget är ca 21kvm. Tanken är även att riva och bygga nytt tak och isolera.

Skickar en bild Rivningsavfall och träplank i en tom garagebyggnad med öppen bruna dörrar och skadat tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N nordman39 skrev:
Du har nog rätt att han inte är helt hundra på gjutning, därav hans förslag.

Garaget ligger ca 20 meter från huset och har inget indraget förutom enfas el som vi drog i somras när vi iordningställde trädgården efter dränering. Vattenburen golvvärme behöver väl kopplas till huset? Garaget är ca 21kvm. Tanken är även att riva och bygga nytt tak och isolera.
Skulle nog gå att ha en elpanna men nej kör på el. Men lägg 10cm isolering i botten även om det är Skåne.
 
  • Gilla
nordman39
  • Laddar…
Borde gå att ta rör och väga av och använda som avdragsbanor om han ska göra det själv, då borde det räcka med max 10mm spackel.
Men gjut in värmeslingan i betongen i så fall
 
nino nino skrev:
Borde gå att ta rör och väga av och använda som avdragsbanor om han ska göra det själv, då borde det räcka med max 10mm spackel.
Men gjut in värmeslingan i betongen i så fall
Tack för din hjälp!

Det sista du skrev var lite grekiska för mig. Kollade upp vad avdragsbanor är för något, men vilka rör ska "vägas av"? Vill du utveckla dina tankar lite för en lekman?
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Man brukar ta typ 50mm rör som man lägger i högar av bruk och kollar av med vattenpass/laser att det är rakt (eller lutar dit man vill), låter bruket brinna så det är hårt.
Dit med betong, med en lång bräda drar man av överskottet med, då får man ett helt ok golv.
Har man tur så kan betongen bli så pass hård att man kan lägga ut tex en cellplastskiva som man kan stå på, så man kan fiska ur rören och fylla i hålen med betong direkt. Om man sen skurar/putsar/river golvet och lagningarna så kan det rent av bli väldigt bra
 
2tums vattenrör brukar vara populärt

Du bör nog i vilket fall få dit en betongbil, det är ca 100l/kvm och mer än 1000liter är det nog svårt att blanda i tombola och samtidigt få det bra, går säkert att gjuta i omgångar men det blir inte lika bra
 
nino nino skrev:
2tums vattenrör brukar vara populärt

Du bör nog i vilket fall få dit en betongbil, det är ca 100l/kvm och mer än 1000liter är det nog svårt att blanda i tombola och samtidigt få det bra, går säkert att gjuta i omgångar men det blir inte lika bra
Ah, nu förstår jag. Väldigt bra tips. Jag lade ut en tråd också till lite proffs på gjutning så ska jag se om det kan vara värt att få någon duktig som gör jobbet. Ibland är det skönt att få en nyckelfärdig lösning.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.