Vilket storlek på tandad spackel ska man ha för att få 2 resp 3 mm med flytspackel?
Är det så enkelt på 4 resp 6?
 
Det är inte så enkelt. Flytspackel gör som namnet speglar --- flyter. Det är oerhört knivigt att få ett perfekt resultat när det bara går att hälla på ett par millimeter. Använder du en tandspackel då blir det guppigt.

Normalt sett sätter man ut nivåpinnar som markerar hur mkt spackel som ska på. Därefter jämnar man med tand/vanlig spackel eller piggrulle. Själv brukar jag gunga/sloda spacklet, dels för att få bort så mkt luft som möjligt samt att det brukar jämna ut spacklet mycket effektivt.
 
Tjockare lager har jag lagt med hyggligt resultat tidigare på ungefärligt sätt som du beskriver.
Denna gång vill jag ha det tunt. Men blir nog till att testa om det går att få till med självutjämnande golvspackel först.
 
Ska det på så tunt, särskilt om det bara är lokalt tycker jag att det är enklare med vanligt byggspackel. Men testa! Tala gärna om hur det gick sen.
 
Ja, jag har provat flytspackla 3 ggr i mitt hus (olika rum) det blev bättre och bättre, men svårt att få exakt plant. Jag körde med tandadspackel på ett kvastskaft. Skruvskallar till höjdsättning (60-70cm mellan dem i nätmönster på golvet) + några nivåpinnar så jag hittade raderna med skruvskallarna lite enklare. Hade stora problem med att få till det helt slätt. Abbedabbe har nog en bra förslag i att gunga/sloda spacklet (och köra med piggroller)... 2-3mm har jag provat och det gick inget vidare, fick 'fasa ut i intet' med vanlig spackel men det är ju inte så lätt så det blev lite vågigt, men det mesta togs upp av duken under klickgolvet.
 
Redigerat:
Funkar vanligt väggspackel till golv?
Golvet är rätt stabilt och slätt i dagsläget, så det är bara skruvskaller och skarvarna mellan golvgipset som ska spacklas.
Och det ska på en tunn pvc matta så det bör vara rätt slätt efter spackling.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.