Jag fick av en bekant höra att flytspackel avger giftiga gaser även efter att spacklet härdat. Gäller detta dagens spackel eller är det något som gällde tidigare produkter?
 
S
har jag inte hört innan. då skall jag ha andats in giftiga ånger under många år.
 
C
På 90-talet var det flera skandaler angående kemikalier i flytspackel. Se http://www.sjukahus.se/handbook.asp?c=6.
Ingen aning om moderna flytspackel fortfarande innehåller giftiga kemikalier men det lär åtminstone inte vara samma ämnen som i de gamla typerna av spackel.
 
E
Hen tänker nog på kaseinspacklet som användes på 80-talet. Kaseinet avger ammoniak. Finns än idag många bostäder och lokaler där ammoniakhalten ligger långt över gränsvärdet. Förhoppningsvis är dagens byggnadsmaterial lite hälsosammare.
 
T
Byggmasen skrev:
Jag fick av en bekant höra att flytspackel avger giftiga gaser även efter att spacklet härdat. Gäller detta dagens spackel eller är det något som gällde tidigare produkter?
Nej, inte dagens moderna flytspackel men däremot som sagt på 80-talet användes kaseinhaltig flytspackel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.