:confused:Har kommit så långt i badrumsrenoveringen att jag ska flytspackla i helgen men nu börjar jag få kalla fötter
Hur knepigt är det, vad är fallgroparna.
Tänkte spackla duschutrymmet först sedan resten ev uppdelat i två delar tot 4m2
Har jag fattat det rätt att flytspacklet flyter ut till en vågrät yta och att man kan spackla upp lager på lager fö:confused att få rätt fall
 
Se till att silicona alla springor där spackel kan rinna ner! Vi satte nivåpinnar lite här och där avkapade till den höjd ytan skulle ha och sen hällde vi ut och kammade tills det stelnade. Spara ur kring golvbrunnen och spackla det fallet separat.
Vi gjorde 12 m2 och det var första gången för oss, inga problem.

Mvh
/C
 
Jag spacklade hela badrummsgolvet först och sedan duschhörnan.. Men jag fuskade och gjorde hela golvet plant förutom i duschhörnan där det är 20mm per m.
 
Och gör detta för i jösse namn inte själv! Helst tre st en som blandar, en som bär och en som häller och rakar ut.

Ta inte intill brunnen på en gång utan gör detta sist tycker jag är en ok idé. detta för att just denna bit är såpass viktig.

Spacklet torkar (såklart beroende på märke/blandning) ganska eller mycket snabbt och då blir resultatet crap om man rör i det efter en viss punkt. Däremot kan man fylla på mer spackel om det torkat "för mycket". Det som däremot är svårare är där man lagt på för mycket.

Jag gjör en platta på 45-65 mm med betong med ett grovt fall i och sen flöt jag tunnt på detta för att få det bra. Nåt liknande kan man ju göra med spackel då det finns flyt som går ner till 1mm.
 
ta exakt så mycket vatten som krävs enligt instruktionerna

vad har du golvbeläggning under ?
 
Tack alla
el_richard: jag har spånskiva primad såklat och armering och värmekabel

Enligt nya regler ska man ha cc30cm i golvbjälkarna. Nödvändigt??
 
Lasse B skrev:
Enligt nya regler ska man ha cc30cm i golvbjälkarna. Nödvändigt??
Ska man? Jag läser mig till att det är c/c 300-600 som gäller.

Vid regelavstånd större än 600 mm skall bjälklaget förstärkas med kortlingar, centrumavstånd 300 mm.

BKR Branchregler
 
om möjligt välj ett fiber förstärkt flytspackel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.