1 954 läst · 6 svar
2k läst
6 svar
flytspackel eller gjuta ny betongsula?
Vi håller på och renoverar vår källare. Dränering är utförd, och vi har nu bilat ut hela källargolvet. Under betongen var överallt fin och torr sand, som vi grävt ur en bit. Detta har vi nu börjat bygga upp återigen. Vi har plattat till ordentligt, sedan lagt 20 cm isodränskivor, och på det en fiberduk (på sina stället lite mindre isolering vid avloppsrör etc). Nu vet vi dock inte riktigt hur vi ska gå vidare.
VI har tänkt att lägga vattenburen golvvärme i hela källaren. Ursprungstanken var sedan att återigen gjuta en betongsula (läst att 8-10 cm ska vara bra). Men nu har vi hört att den måste brinna ca 2-4 månader innan vi kan lägga ytskikt på den, vilket för vår del innebär 2-4 mån utan dusch eller tvättmaskin. Nu har tankarna kommit upp kring flytspackel, där vissa verkar mena att det tom funkar bättre. Fungerar det bra att gjuta direkt på isodränskivor (med duk)? Vilken tjocklek bör man isåfall ha? Går det att lägga ytskikt tidigare på det? Är det lika stabilt, eller behöver huset en betongsula måntro?
Vi vore fantastiskt tacksamma för synpunkter tankar och idéer.
VI har tänkt att lägga vattenburen golvvärme i hela källaren. Ursprungstanken var sedan att återigen gjuta en betongsula (läst att 8-10 cm ska vara bra). Men nu har vi hört att den måste brinna ca 2-4 månader innan vi kan lägga ytskikt på den, vilket för vår del innebär 2-4 mån utan dusch eller tvättmaskin. Nu har tankarna kommit upp kring flytspackel, där vissa verkar mena att det tom funkar bättre. Fungerar det bra att gjuta direkt på isodränskivor (med duk)? Vilken tjocklek bör man isåfall ha? Går det att lägga ytskikt tidigare på det? Är det lika stabilt, eller behöver huset en betongsula måntro?
Vi vore fantastiskt tacksamma för synpunkter tankar och idéer.
Varför isodrän under golvet?
Vi har 2x10 cm cellplast under vårt golv (10 cm betong med löslagt trägolv på) och det har gjort Torpet fantastiskt torrt och fint utan stugdoft.
Kan inte regeln om fyra månader men oavsett så kan väl tvättmaskin och duschkabin anslutas med rör direkt till golvbrunn så att inget vatten rinner på golvet innan det är klinker på?
Vi har 2x10 cm cellplast under vårt golv (10 cm betong med löslagt trägolv på) och det har gjort Torpet fantastiskt torrt och fint utan stugdoft.
Kan inte regeln om fyra månader men oavsett så kan väl tvättmaskin och duschkabin anslutas med rör direkt till golvbrunn så att inget vatten rinner på golvet innan det är klinker på?
Redigerat:
Det är nog inte så lyckat att flyta direkt på isolering, spacklet är för mjukt för att klara belastningen. Vanlig cellplast hade varit bättre än isodrän men med en betongkaka på så kommer det att funka bra, rekommenderar minst 100 mm.
Flyspackel måste också torka ut ner till max 85% RF, det är ingen skillnad mot betong. Anledningen är att fuktinnehållet i cementen annars kan starta en förtvålningsprocess av mattlimmet som avger lukt och emisssioner (sjuka hus).
Flyspackel måste också torka ut ner till max 85% RF, det är ingen skillnad mot betong. Anledningen är att fuktinnehållet i cementen annars kan starta en förtvålningsprocess av mattlimmet som avger lukt och emisssioner (sjuka hus).
Tack för svar! Det landade på isodrän efter att flera rekommenderat det. Hade säkert funkat med cellplast också gissar jag, men inget vi vill lägga om nu.Åsa Lund skrev:Varför isodrän under golvet?
Vi har 2x10 cm cellplast under vårt golv (10 cm betong med löslagt trägolv på) och det har gjort Torpet fantastiskt torrt och fint utan stugdoft.
Kan inte regeln om fyra månader men oavsett så kan väl tvättmaskin och duschkabin anslutas med rör direkt till golvbrunn så att inget vatten rinner på golvet innan det är klinker på?
Ja, det är väl som du säger att vi kan fixa provisoriska lösningar, kanske blir bäst så i väntan på torkan.
Okej, tackar så mycket för input, superbra . Kanske får lov att bli betong då.W witten skrev:Det är nog inte så lyckat att flyta direkt på isolering, spacklet är för mjukt för att klara belastningen. Vanlig cellplast hade varit bättre än isodrän men med en betongkaka på så kommer det att funka bra, rekommenderar minst 100 mm.
Flyspackel måste också torka ut ner till max 85% RF, det är ingen skillnad mot betong. Anledningen är att fuktinnehållet i cementen annars kan starta en förtvålningsprocess av mattlimmet som avger lukt och emisssioner (sjuka hus).
Man kan också beställa betong med tillsatser som gör att betongen torkar ut fortare. Testa att ringa till en betongleverantör i närheten och hör med dem vad de kan leverera. Senast jag provade det så blev jag förvånad över hur många val och tillsatser som finns.
Edit: Själv talade jag med Heidelberg cement/ (Betongindustri.se), de har bland annat tillsattserna TorkBI och Krympreducering som är vettiga val om man skall gjuta i en källare. Se t.ex: https://www.betongindustri.se/sv/Betongindustri-husbyggnad
Edit: Själv talade jag med Heidelberg cement/ (Betongindustri.se), de har bland annat tillsattserna TorkBI och Krympreducering som är vettiga val om man skall gjuta i en källare. Se t.ex: https://www.betongindustri.se/sv/Betongindustri-husbyggnad
Redigerat:
Liknande trådar
-
Hur gör vi med detta? Bila bort och gjuta nytt, eller bara "lappa o laga"? Skickat offert till flera företag men ingen svarar.
Altan & Uteplats -
Gipsbruk eller flytspackel golv
Golv -
Gjuta eller mura igen garageport till källare?
Grund & Markarbeten -
Golv i befintligt hus. Gjuta betong eller flytspackel?
Byggmaterial & Byggteknik -
Gjuta ca 2cm? Betong eller flytspackel?
Grund & Markarbeten