Jag ska flytspackla en odränerad källare och vill vara säker på att fukten får vandra som den vill. Jag har köpt byggmax flytspackel, men nu säger en annan byggvaruhandlare att man måste ha speciellt flytspackel för att vara säker på att det är diffusionsöppet.

Jag har även läst i några forum att man inte kan använda vanlig primer om man vill ha diffusionöppet.

Hur ligger det till med detta?

Vad ska man använda?

Jag ska dränera källaren nästa sommar. Men vill ändå försäkra mig om långvariga trygga resultat.
 
Normalt är en primer diffusionöppen likaså spacklet. Men för att vara säker kontakta tillverkaren eller be byggmax om uppgifterna.
 
om ett spackel är diffusionsöppet eller ej låter jag vara osagt men det flesta spackel tål inte att ligga där det är tillskjutande fukt, exempelvis källare utan isolering och kapilärbrytande skikt.

Om en primer är det eller inte beror nog på blandningen, blandar man tex P51 1:3 så är den nog ganska tät, till källargolv ska den blandas 1:7 tror jag

Ardex har K301mix och Heydi har flytstöp bla som tål tillskjutande fukt
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
Efter att ha pratat med professionella flytspacklare så tänker jag så här...
Försegla betonggolvet med vattenglas. några veckor senare - på med primer och flytspackel. Jag är osäker på om vattenglas är diffuionsöppet. Det lär i alla fall inte släppa igenom vatten även om det kanske kan släppa igenom ånga.

Någon som har erfarenhet av att använda vattenglas på detta vis?
Finns det några risker med att försegla ett golv där det ofta är fuktfläckar?

Jag borde antagligen bila upp golvet. Lägga grus och isolera. Men jag hoppas att jag kan skjuta upp det 20 år på detta vis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.