Jag skall gjuta en betongplatta och funderar på att använda flytbetong pga att slippa släpa hem brygga, helikopter, vibrator osv.
Då undrar jag hur det funkar om man som mig ska ha en golvbrunn i mitten?
Begravs den eller går det bra bygga fall med den?
Finns det nåt annat man måste tänka på med flytbetong?
 
Jag anlitar några proffs som sköter om vibrering, slipning, fall till två brunnar etc... Kostnad totalt 3000:- ex betong och moms. Jag tror det kommer vara värt det många gånger om.
/CC
 
Det funkar alldeles utmärkt att göra fall med flytbetong.

Har själv gjutit ett badrum med fall i dusch samt för badkar + en tvättstuga med fall.

Golvbrunnen begravs då du kör ut betongen. Sedan får du kontrollera under dagen när betongen "brunnit" så pass att den inte flyter tillbaka då du gör fallen.

Lämpligen tar man då t e x en bit cellplast för att gå på så man inte trampar i betongen och gör sedan fallen med en bräda eller dyl och tar bort överflödig betong.

Känner man sig osäker är det förstås alltid tryggt att ha med någon som gjort detta förut. Det är nog spännande med gjutning ändå.

Lycka till!
 
Har du inte erfarenheter av gjutning sen tidigare skall du absolut inte gjuta själv och bara för att du använder flytbetong så måste du ändå kolla höjden med jämna mellanrum med laser (mycket bättre än vibrobrygga)
och du måste ändå använda glättmaskiner om du ska få någon bra yta och skulle du få något last med betong
som är trögare än dom andra pga tex sen avlastning så måste du ändå ha en vibrostav.

Mvh Daniel
 
Att gjuta med flytbetong är riktigt smidigt!!
Runt golvbrunnarna kan du vara med och "ösa" lite medans betongen körs på. Efter en stund, när betongen har blivit lite tjockare är det bara att fixa fallen.
Något som är bra att ha när betongen kommer är en raka eller liknande med ett 1-2m långt 110 avloppsrör fäst på, använd detta att "gunga" ut betongen med för att få den lättare ska flyta ut.

MVH Rille
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.