Just det, ska ett flytande golv läggas under köksinrdeningen? Och i så fall varför?
Jag har ett U-format kök, där en del av U-et inte står mot någon vägg.
 
Alltså, frågan är om man ska ha ett flytade golv i köket, t.ex. laminat, ska då inredningen stå på betongplattan eller på det flytande golvet?

Jag har sökt här på forumet, men det finns ingen riktigt tydlig rekommendation verkar det som. Det skulle vara bra att få några argument eller erfarentheter runt detta ämne. Jag kan ju inte vara den förste som har stött på det här problemet?
 
Om du tänker typ klickgolv så är springan mot väggen runt om det viktigaste och det går bra om köket "står" på golvet, dvs man har golv under alla skåp.
 
Vad ska Du göra? Om jag skulle göra ett nytt kök igen så skulle jag lägga golvet först och ställa inredningen sen för det är enklast.
Står redan inredningen på plats och Du ska lägga nytt golv så beror det väl på hur socklarna på inredningen sitter. Är dom lätta att ta bort så skulle jag lägga golvet in under inredningen.
Men ett flytande golv kan förstås läggas emot sockeln också men det är svårare att få till en snygg kant då.
Nån praktiskt orsak till det ena eller andra för själva golvet har jag svårt att se.
 
Ligger golvets ytterkant mot något som ej ger sig (ex fast vägg) så kan golvet bulla upp, glipa runtom är ett absolut måste. Vårt hallgolv låg dikt an och fick pga detta läggas om.
 
v-g skrev:
Ligger golvets ytterkant mot något som ej ger sig (ex fast vägg) så kan golvet bulla upp, glipa runtom är ett absolut måste. Vårt hallgolv låg dikt an och fick pga detta läggas om.
I så fall borde ju inredningen ställas uppe på golvet, annars måste man ha en glipa mot sockeln vilket väl är så där lagom snyggt ;)
 
Sockeln ska ju väck när man lägger golvet ;)

Hoppas vi menar samma sak sockel=golvlist.
 
C
Nä, sockel = sockeln på köksinredningen tror jag man menar här tbh.
 
v-g skrev:
Sockeln ska ju väck när man lägger golvet ;)

Hoppas vi menar samma sak sockel=golvlist.
Jag tänkte sockeln på köksinredningen :p vart kanske otydlig igen? :D Å då blir det inte snyggt med glipan.
 
Jag ska byta hela inredningen till helt ny. Då ser jag två alternativ vad gäller golvläggning:

1. Lägga nytt golv över hela ytan när den gamla inredningen är utriven. Sedan bygga den nya inredningen uppepå det nya golvet.
Fördelar: enklare att lägga, vattenspill och läckage har svårare att leta sig in under golvet.
Nackdelar: inredningen kanske låser det flytande golvet så att det bular sig, dyrare eftersom det går åt mer golvmaterial, svårare att lägga om golvet i framtiden.

2. Riva ut den gamla inredningen och bygga upp den nya innan det nya golvet läggs.
Fördelar: billigare eftersom det går åt mindre golvmaterial, lättare att lägga om golvet i framtiden.
Nackdelar: vid spill och läckage kan det lättare rinna in vatten under golvet och förstöra det, pyssligare att lägga golvet.

Detta är vad jag har klurat mig fram till. Finns det fler aspekter på det hela? Kanske till och med någon helt avgörande synpunkt som avgör till någon av metodernas fördel?

Det kanske inte ens är lämpligt att ha en flytande golvkonstruktion i ett kök???
 
Vi har/har haft flytande golv i kök på tre ställen. Då hantverkare lagt om golv vid två tillfällen lade de hela golvytan, dvs även under köksskåpen. Det enda golvet hade tidigare haft skåpen direkt på betongen, men det ansåg golvläggaren var mer eller mindre "fusk".
 
Ska man ha ett flytande golv, dvs ett golv som skall kunna röra sig fritt på underlaget så ska du definitivt inte ha köksinredningen stående uppe på golvet.
Jag har fått rådet att montera köket först, sen lägga parketten fram under köksinredningen till benen. Montera sedan sockeln till inredningen. Då belastas inte golvet under inredningen.

Vad jag själv inte begriper är att golvet ändån kommer belastas ganska mkt under kyl och frys, för där står ju de ovanpå golvet....hrmm.
 
Man kan lägga under, anledning att INTE göra det är antigen att köksinredningen står där och det är svårt att komma åt en annan anledning är att man har dyrt klickgolv och vill spara ett par paket.

Inredningen stummar inte på långa vägar lika mycket som en fast vägg som inte rör sig alls. Således kan inredningen gott stå på golvet utan problem i de flesta fall.
 
Vad jag förstått är det inga problem att lägga flytande golv under inredning, men om man har tung stenskiva så ska skåpen vila på bakkantlist istället för enbart fötter
 
För att göra det hela ännu lite jävligare så tänk på att FB vill att det ska vara vattentätt golv under diskbänk och diskmaskin, gärna golvbrunn och lite fall också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.