Som rubriken säger. När man renoverar ett kök och ska lägga flytande golv (trägolv av klick-typ), ska man lägga det i hela köket och ställa skåpen ovanpå eller ska man bara lägga det intill skåpen?
 
Är väl en smaksak, golvet under skåpen är ju dolda så det glädjer nog bara en och annan dammråtta. Beroende på antal skåp så kan det ju bli ett antal kvm att lägga vilket ger en kostnad som man kan spara in på. Å andra sidan kanske det är smidigare att lägga golvet i ett tomt rum?

Är själv i samma sits och tänker bara lägg under sockeln, och där fristående kyl, frys och disk skall stå.
 
axell skrev:
Som rubriken säger. När man renoverar ett kök och ska lägga flytande golv (trägolv av klick-typ), ska man lägga det i hela köket och ställa skåpen ovanpå eller ska man bara lägga det intill skåpen?
Kommer också att göra som Carvmeister. Det som gjorde att jag INTE lägger under köket är att då blir ju inte det "flytande golvet" så flytande utan man låser det til vissa punkter.... Eller :surprised: ?
 
Intressant ämne, jag ser fördelar och nackdelar med bägge lösningarna.

Vanligast på de byggen jag har sett är att man lägger golvet innan man monterar skåpen och under dessa verkar man göra det som är enklast dvs sticker in det så långt att man inte behöver göra en snygg kant.

Själv skulle jag inte lägga golvet underskåpen, detta eftersom livslängden på golvet är kortare än på köksskåpen.
 
Buzzz: Den kommentaren har jag också hört förut, men är det ett problem i praktiken att det inte blir "lika flytande"?

stewi: Ja det är ju också en poäng. Jag har hört kommentarer om att man ska lägga golvet under skåpen för att det ska finnas där om man gör om något i köket. Men frågan är ju som sagt om man inte byter golv tidigare än man gör om resten av köket. Speciellt med dagens relativt billiga och lättlagda klick-golv kan man ju byta golv som man byter kläder nästan.
 
Jag har ett side by side kylskåp för inbyggnad som väger några hundra kilo. Under den la jag inte golv, för att slippa problem med att golvet buktar sig i skarvarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.