Jag och min sambo har skaffat oss ett hus nu till sommaren. Vi har tänkt att lägga nytt golv i större delen av nedervåningen. Då det idag knarrar något fruktansvärt i golvet vill jag givetvis få bort detta oljud.
Huset är från -81 och golvet är ett flytand golv på platta på mark. Det ligger cellplast (frigolit) med spånskivor ovanpå. I dagsläget ligger det en plastmatta i hall, matsal samt kök medan det ligger en ekparkett i vardagsrummet. Där plastmattan ligger knarrar och sviktar golvet kraftigt överallt medan ekparkettet i vardagsrummet endast sviktar. Vad jag förstått så ligger ekparketten direkt på cellplasten utan spånskiva emellan.

Det jag hört är att cellplasten man la -81 var av sämre kvalite än dagens och det åldrandet på den som orsakat knarret. Är det så????

Vi har ej bestämt vilket golv vi ska lägga in men valet står mellan laminat eller parkett.

Vad ska jag göra för att bli av med knarret?? Sviktandet vore också bra att få bort men det upplevs inte lika störande. Måste jag riva upp hela golvet och lägga om från grunden???
 
Golvet i sig borde inte knarra, men det ligger troligtvis och gnider mot något när det sviktar. Skicka ut Kvinnan på golvet och låt henne traska runt medan du lyssnar vid dörrkarmar, trösklar och liknande.
Om det saknas lumppapp kan det däremot uppstå ett mer gnisslande ljud när det rör sig mot cellplasten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.