Har ett badrumsgolv där det efter att det flytspacklats upptäckts att värmeslingan är defekt.

Hantverkaren önskar lägga ny slinga och därefter flyta om direkt ovanpå.

Jag funderar på ifall jag har "rätt" att kräva att det bilas upp och därefter flyts om eftersom jag annars förlorar takhöjd.

Någon som har vart med om detta tidigare eller kanske vet vad som gäller?
 
Tror att för att du ska kunna kräva att det bilas upp så ska det vara av betydlig art. Har hantverkaren gjort felet eller har det varit en elektriker med i farten. Vid golvläggning av vattenburen värme ska man testköra systemet innan det täcks. Dock vet jag inte hur det ser ut vid elslinga.
 
Hur är det tänkt att lösas vid golvbrunnen om han flyter om golvet? Tänker han sätta dit en förhöjningsring?
 
Det har inte diskuterats hur man löser golvbrunnen, men min gissning är att det ska användas förhöjningsring.

Såvitt jag sett så har inte slingan kontrollmätts vare sig före läggning eller innan flytning.

För Reklamationer står följande i konsumenttjänstlagen.
Det första fetstilade gissar jag är det som är frågan man behöver besvara?!
Det andra fetstilade skulle jag behöva hjälp med att tolka?!

20 § Konsumenten har rätt att kräva att näringsidkaren avhjälper felet, om det inte medför olägenheter eller kostnader för näringsidkaren som är oskäligt stora i förhållande till felets betydelse för konsumenten.
Även om konsumenten inte kräver det får näringsidkaren avhjälpa felet, om han efter det att reklamation har kommit honom tillhanda utan uppskov erbjuder sig att göra detta och konsumenten inte har något särskilt skäl att avvisa erbjudandet.
Avhjälpande skall ske inom skälig tid efter det att konsumenten har gett näringsidkaren tillfälle till det.
Avhjälpande skall ske utan kostnad för konsumenten. Detta gäller dock inte kostnader som skulle ha uppkommit även om tjänsten hade utförts felfritt eller, om felet beror på en olyckshändelse eller därmed jämförlig händelse, kostnader för att ersätta material som konsumenten enligt avtalet om tjänsten har tillhandahållit och bekostat. Lag (2005:61).







 
Hur blir det med en förhöjningsring och tätskiktet? Känns inte spontant som att det kommer att bli helt bra, tätskiktet, skulle ju då komma in "mitt i" golvbrunnen.

Tätskiktet ska ju ansluta ovan golvbrunnen. Och lägga en tätskikt till är väl inte heller tillåtet.
 
Det finns proffs som bara lagar elgolvvärme hela dagarna, har din entreprenör pratat med någon expert? jag hade ett sånt här fel en gång och då kunde "proffset" se med sin utrustning var exakt på den dolda slingan felet fanns. Vi tog upp tre st 10x10-plattor och kunde laga slingan utan problem.

Din tröskel ska inte har en nivåskillnad som är större än 25 mm för att vara tillgänglig, klarar ni det efter en spackling till?
 
Vad det gäller förhöjningsring och tätskikt så överlåter jag gärna någon annan att svara/filosifera kring den frågan då jag själv saknar kunskaper i ämnet.

Huruvida det är okej med reparation av slinga så ställer jag mig samma fråga som i mitt första inlägg, är det något jag kan kräva istället för ny slinga och omflytning. Rent ekonomiskt sett så gissar jag att det ev kan kosta hantverkaren mer att ringa in reparatör än att lägga ny slinga och flyta om golvet.

Ang nivåskillnad så utveckla gärna då jag inte förstår, är det nivåskillnad från hall du syftar på då insteget kommer höjas till badrummet?
 
Takhöjden gör enormt mycket för känslan av ett rum. Jag skulle hellre varit utan golvvärme än att förlora takhöjd, om det kom till det. Med andra ord, stå på dig!
 
O
Ska inte värmegolvet meggas innan flytning sker? tänk på, för din egen skull att det måste vara en behörig elektriker som lägger golvvärmen.
 
Takhöjden blir väl max 3cm lägre... kan man kanske leva med?
Tätskiktet ansluts till förhöjningsringen så det ska inte vara några problem, om det inte redan är tätskiktat? isåfall måste gamla tätskiktet bort innan spackling
Är det spångolv så skulle jag spackla på gamla spacklet, är det betong så kanske man skulle bila ut spacklet beror på var och hur badrummet ligger, är det ett bygge eller är det i ett färdigt hus/lgh?
 
Rate skrev:
Vad det gäller förhöjningsring och tätskikt så överlåter jag gärna någon annan att svara/filosifera kring den frågan då jag själv saknar kunskaper i ämnet.

Huruvida det är okej med reparation av slinga så ställer jag mig samma fråga som i mitt första inlägg, är det något jag kan kräva istället för ny slinga och omflytning. Rent ekonomiskt sett så gissar jag att det ev kan kosta hantverkaren mer att ringa in reparatör än att lägga ny slinga och flyta om golvet.

Ang nivåskillnad så utveckla gärna då jag inte förstår, är det nivåskillnad från hall du syftar på då insteget kommer höjas till badrummet?
Precis, från rummet utanför till badrummet får nivåskillnaden vara max 25 mm. Reparatören borde vara billigare än att flyta om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.