Bor i Skåne i enplansvilla 180 kvm + annex 30 kvm från 1990. Vattenburen värme radiatorer 150 kvm, golvvärme 60 kvm, välisolerade hus. Värmekälla FLvp NIBE Fighter 360 + extern 300 l VVB. Vi är endast två i hushållet och har knappt 20 grader inomhus. Har i en tidigare tråd efterlyst spartips för 24 000 kWh i total årsförbrukning. Har gjort uppskattning att ca 15 000 kWh går åt till värme och varmvatten.

Slutsatsen av den tråden och mina tankar är att nuvarande FLvp är hopplöst underdimensionerad , dessutom drar externa VVB extra energi. Jag kan se att elpatronen på FLvp går in redan vid ca 7 plusgrader utomhus.

Jag har bla fått rådet att komplettera med två LLvp, vilket är billigt. Men det löser inte varmvattenfrågan, värmen i huset bli ojämnare mm. Detta alternativ tilltalar inte mig riktigt.

Var inne på att sätta in en NIBE 735, som tydligen är en förbättring av NIBE 730, med lägre ljud mer varmvatten och lite bättre kapacitet. Detta är ett dyrt alternativ ca 140 000 listpris. Effektmässigt stor förbättring 6-7 kW jämfört med nuvarande NIBE 360 som kanske ger 1,5 kW. Jag vet att isolering av avluftskanal tillkommer men kanalen är kort så det skall väl inte vara ngt stort problem. Jag har även lite funderingar på driftsäkerhet med en ny modell.

Det andra alternativet jag funderar över är att byta till en LVvp. Det är ett trähus så att gå genom väggen med nödvändiga ledningar kan väl motsvara extra isoleringen på NIBE 735? Tillkommer dock en extra fläkt mm för att få samma ventilation i huset som med FLvp. En LVvp ger väl ännu bättre värmeeffektivitet och det finns väl flera effektstorlekar att välja mellan jmft med en FLvp.

Jag är inte inläst på LVvp och där är väl mkt mer att välja mellan så här behöver jag handfasta råd både vad gäller storlek och fabrikat. Har inte heller koll på det kostnadsmässiga.
 
NIBE 360P ger bara 2 kW värme från kompressorn. Ni har en jättehög förbrukning, särskilt för att vara i Skåne med milt klimat. Eftersom ni har annex bör ni inte välja frånluftsvärmepump utan LVVP med större effekt. Frånluftsvärmepumpen kan ju heller inte återvinna värmen i annexet. Med en förbrukning på 24000 kWh två personer borde det vara runt 20000 kWh för värme och varmvatten?
 
Tack för svar. Tittar jag på timförbrukning sommartid utan uppvärmning så ligger den oftast inte mkt under 1 kW, kan ibland gå ner till 0,5 kW. Visserligen värms då fortfarande varmvatten, men jag har tittat på när förbrukningen är låg under dygnet dvs inte vid matlagning och duschtid.. Jag har därför dragit slutsatsen att "tomgångsförbrukningen" är 0,9 kW x 24 tim x 365 dagar = ca 8 000 kWh/år, men den kanske är ngt lägre.
Hur som helst kan vi vara överens om att uppvärmning/varmvatten drar alldeles för mycket.

När det gäller LVvp så vet jag inte hur stor effekt som jag behöver?? Är det ca 8 kW eller ngt annat?

Jag vet inte heller vilka fabrikat LVvp som är bra(När det gällde FLvp så finns kanske inte så mkt annat än NIBE)??
 
Man kan ju titta på förbrukningen per sommarmånad juni, juli och augusti. Då ska det bara vara hushålls-el plus varmvatten. Eftersom ni har extra varmvattenberedare kanske ni förbrukar ovanligt mycket varmvatten och då bör man välja en värmepump med extra stor tank, t.ex. NIBE VVM500.

En värmepump på 8-10 kW borde passa. NIBE S2125-8 ser dock ut att vara något för klen när det är kallt tycker jag. Nya S2050-10 verkar bra men kanske är aningen kraftig men det gör inget när det är inverter. CTC är också bra på LVVP och har t.ex. invertern 610M. Nackdelen nu är att priserna på värmepumpar har stigit som en raket senaste året och det kan vara runt 6-9 månaders leveranstid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.