Hej!

Någon som har tips på hur man kan förvärma tilluften i ett hus när man har en Nibe 360P som sköter värme och ventilation? Jag har möjligheter att dra "nya" kanaler för att kunna "plugga" friskluftsventilerna i väggarna som sitter där nu.

Tips någon?

Mvh Z
 
Ett sätt är givetvis att öppna upp ett intag av friskluft och sedan fördela den luften mellan rummen istället för att köra med spaltventiler eller andra ventiler i varje rum. På denna kan man sedan montera ett eftervärmarbatteri eller kanalvärmare som värmer tilluften. Eftervärmarbatteri finns både som el och vattenburen värme. En utmaning är givetvis att du måste friskluftskanaler dragna till alla rena rum om du inte satsar på flera värmebatterier.

Skulle nästan rekomendera att ringa till Östberg (HERU) eller Systemair och fråga vad de rekomenderar.

En start på produkt kanske du kan hitta här:


// Mats
 
En sak jag glömde att säga är ett eftervärmarbatter i många fall är gjort för att sitta efter värmeväxlaren som redan återfört 70-80% av varmluften tillbaka till tilluften. Så även om det är säg -20 grader ute lyfter eftervärmaren termperaturen från +10 som är temperaturen efter värmeväxlaren till vald termperatur som kan vara tex +20.

Om det är möjligt att utsätta ett eftervärmarbatteri för uteluft direkt har jag ingen aning om, detta borde tillverkarna kunna svara på. Dessutom kostar det ordentligt att värma tilluft så om du vet frånluftsflödet så kan du ungefär räkna ut kostnaden att värma tilluften till en vald temperatur vid en given utetemperatur. Min personliga gissning är att det blir ordentligt dyrt även om det kanske är tekniskt möjligt.

// Mats
 
Ok. Tack för svaret. Det du säger verkar vettigt. Det är stor volym luft som ska förvärmas vilket borde dra mycket effekt för att uppnå.

Det hade kunnat gå att använda solfångarvärmare på tilluften men så här års så är det ju lite sol och mycket kyla vilket omöjliggör den varianten antar jag.

Det hade varit fint om det gick att hitta en kombination av FVLP och FTX. FTX är ju i drift dygnet runt och återvinner över tid mer energi än FLVP gör som bara är i drift när behov av värme i varmvattenberedaren behövs.
 
Herr_Zakrisson skrev:
Det hade varit fint om det gick att hitta en kombination av FVLP och FTX. FTX är ju i drift dygnet runt och återvinner över tid mer energi än FLVP gör som bara är i drift när behov av värme i varmvattenberedaren behövs.
Teoretiskt borde väl detta inte vara något som helst problem. Om det däremot finns en kommerciell färdig lösning för dig är en helt annan fråga (till ett försvarbart pris dvs). Men det borde inte vara något annat än ett rörsystem för F och T vardera samt elektroniskt styrda ventiler för att koppla in och ur FTX delen och istället gå via FLVP. Tilluft måste dock lösas under FLVP-fasen, så det är möjligt att det dessutom behövs en särkild T-fläkt också, till vilken en elktrisk förvärmning kan kopplas. Styrning av överkopplingen mellan systemen borde kunna styras av den centraltermostat som styr FLVP.

Jag antar att det vara något åt det hållet du redan funderat. Intressant frågeställning dock.

I ditt fall, vad tillför värme till systemet som helhet när du tänker använda FLVP, elvärme, kamin?
 
I vårt hus så sker värmeproduktionen sommarhalvåret enbart genom FLVP´s kompressor och instrålad solvärme (plus alla normala elförbrukare i huset som belysning, kyl, frys tvättmaskin, tv etc). Ingen direktverkande el.

Vinterhalvåret så sker den huvudsakliga värmeproduktionen/tillskottet med braskamin. Ingen direkverkande el.

Jag tycker dock efter att ha haft FLVP i drift i 3 år att den känns som en "halvdan produkt" i och med att den under en stor del av tiden skickar ut varm luft utan återvinning. Visst, den är bra såtillvida att det är en "allt-i-ett" produkt som tillgodoser de flesta behov som en husbyggare har behov av. Men med dagens ständigt ökande el-priser och miljötänk så släpar FLVP efter i utvecklingen. Den är omodern helt enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.