Är det någon som känner igen denna, vad det är för typ av golvanslutning? Jag kan inte hitta att vi har något avlopp draget under pumpen enligt ritningarna, men det kan ha tillkommit efter ritningarna - problemet är att vi har en FLVP (CZ CE50) så den avfrostar med jämna mellanrum och det genererar en hel del vatten som borde rinna ut i avloppet, men det är alltid fullt med vatten till bredden - med resultatet att vattnet konsekvent rinner ut på golvet under pumpen och ut på golvet framför den. Så, är det ens ett avlopp eller någon form av behållare som ska dunsta vattnet på något sätt? Jag har försökt rensa "avloppet" för att jag misstänkt att det varit stopp men om det nu inte är ett avlopp utan en behållare som fylls under vintern när det är tätt mellan avfrostningarna, ja då blir det svårt att få bort stoppet.
 
  • Röranslutning ovanpå en vit behållare, möjligt avlopp, full med vatten och med synliga smutsavlagringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Vad menar du med att du har rensat ? Har du öppnat allt och lyst ner om det slutar bara rakt ner under plattan eller fortsätter bort , har du något avlopp /golvbrunn/tvättmaskin/utslagsvask där VP står får du kanske skarva om slangen dit som akutvård och undersöka mer
 
Hej och tack för svar!

Jag vill inte påstå att jag har rensat, jag har försökt rensa med rensband och rensspiral men kommer kanske 15cm från det grå rörets överkant, sedan tar det stopp - vilket jag först antog var stopp i röret men efter alla försök har tanken att det inte ens är ett avlopp börjar gro, något som stärks av att ritningen inte visat något avlopp under pannan. Så då slog det mig att någon kanske känner igen ”klumpen” stuckits ner genom golvmattan, ser ut som ett ganska amatörmässigt montage förövrigt

Jag har inte kunnat ta bort allt och lysa ner i hålet, pannan står rakt ovanför och det är väldigt trångt att komma åt att ens fota.
 
Om det tar stopp 15 cm ned kan du väl köra ner näven och känna vad det är? Eller mobilkameran.
 
Diametern på röret är 32 eller 40mm så det är inte möjligt, men jag ska testa att suga ur vattnet som står i röret och filma/fota så kanske det går att se.
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Det ser ut som ett golvvattenlås.
8087090.jpg
 
  • Gilla
lakritstrollet och 1 till
  • Laddar…
lakritstrollet lakritstrollet skrev:
Diametern på röret är 32 eller 40mm så det är inte möjligt, men jag ska testa att suga ur vattnet som står i röret och filma/fota så kanske det går att se.
Aha, det såg stort ut på bilden. Då får man be katten känna efter...
 
Ingen fara, uppskattar allas välvilja att hjälpa till! Men det där med golvvattenlås känns som det mest troliga, men då kommer nästa fråga - hur i hela friden rensar man ett vattnlås man inte kan dela? Eller går det att öppna på något sätt? Känner inga skarvar eller någonting som är löst som i ett modernare vattenlås.
 
lakritstrollet lakritstrollet skrev:
Ingen fara, uppskattar allas välvilja att hjälpa till! Men det där med golvvattenlås känns som det mest troliga, men då kommer nästa fråga - hur i hela friden rensar man ett vattnlås man inte kan dela? Eller går det att öppna på något sätt? Känner inga skarvar eller någonting som är löst som i ett modernare vattenlås.
Det sitter troligtvis i ett 75 rör. Skall då gå att dra upp det vita du ser längst ner. Se på min bild hur det ser ut, är säkert något liknande.
 
  • Gilla
lakritstrollet
  • Laddar…
Om det är något liknande som senaste bilden så ska du ju kunna lyfta upp både vattenlås och lock i ett stycke. Det kan säkert sitta hårt med stelnat glidmedel vid gummilisten. Men svårt att säga att det är just ett sådant vattenlås du har.
 
  • Gilla
lakritstrollet
  • Laddar…
Ah det är alltså som en inre kassett, ja då har den nog fastnat i kalk efter många års avrinning med hårt vatten. Ska se om det går att dela på, annars får det bli besök av en röris och kanske rent av dra nytt till golvbrunnen. Tack!
 

Bästa svaret

Borde gå att se skarven mellan röret och vatten låset nere vid mattan, kanske går att få in en bred skruvmejsel eller liknande i skarven och vicka försiktigt. Du skall absolut inte dra nytt till golvbrunnen då detta är en jättebra lösning blir ju inga rör längs golvet. Nu är säkert vattenlåset fullt med skit därför det rinner över.
 
  • Gilla
lakritstrollet
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.