Jag har kollat runt ett tag nu efter en bra lösning på min något förhöjda fluorhalt (1, 6) i dricksvattnet och står nu och väljer mellan ett RO- filter (omvänd osmos) eller ett Fluoridfilter (typ calldius C10).
Bortsett från fluoridhalten har jag bra vattenvärden i övrigt.
Så vad är att föredra av de två?
Vilket är smidigast/mest hållbart/mest underhållsfritt?
 
Effekten är densamma skillnaden är att i tuben binds flouriden i massan vilken sedan kasseras. Nackdelen är att du själv måste kontrollera när filtret slutar fungera, då genom vattenprov som skickas in.

Med osmos renas vattnet med ett väldigt tättfilter och flouriden hamnar i avloppet.
Sedan finns det olika membranrenare dom som arbetar med direkttryck där vattenvolymen byggs upp med vattnets eget tryck och lagras i en sorts hydropress.
Även här får man själv kontrollera när det är dags att byta membran och filter.

Och slutligen finns det membran renare som är självrengörande och som har inbyggda TDS-mätare som säger till när något behöver bytas. Finns även dom som har UV-ljus för att du ska kunna lagra vattnet under längre tid utan att riskera bakterietillväxt.
Ex. Efter semester eller om vattnet stått still en period.
 
Fluoridfiltret har någon slags mätare som visar när det är dags att byta filter också.
Tycker det känns som att fluoridfiltret är enklare på det stora hela, inga tankar att rengöra, färre delar som kan gå sönder, tar mindre plats och bara ett filter att byta ut?
Eller är jag ute och cyklar igen?
Hur är det med vattentryck i dessa? -Eftersom de kopplas direkt på ledningen och inte har någon backspolning borde det väl bli bättre flöde på vattnet i dessa än osmos?
 
Vattentrycket är stortsätt detsamma, och man tar vattnet ur en separat kran på bägge lösningarna. Du byter dock filtermassan alt. Hela tuben och behåller räkneverket och kopplingarna över. Det blir en större kostnad fast inte varje år förstås. Mätaren går på flödet och mäter alltså inte renhetsgraden på vattnet. Utan när ex. Antal liter passeras så ska tuben bytas.
Bägge fungerar dock jättebra.
Men det blir bättre ekonomi med dom som mäter renhetsgraden då man inte byter något i onödan. Och är väldigt stor skillnad på 1,6 och 6,0 i flouride och dessa ska fungera i bägge fallen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.