Hej!

Är i sluttampen att färdigställa ett husbygge och har börjat fundera på vattenfilter. Har en borrad brunn.
Vi har något förhöjda värden av fluorid (2,0mg/L) och uran (57ng/L). I övrigt inget anmärkningsvärt. Först och främst - är det värt att ta om provet? Det togs strax efter borrning i somras.

Givet att resultatet är reproducerbart skulle vi helst vilja att allt vatten i hushållet filtreras. Vill inte ha en separat dricksvattenkran via omvänd osmos vid diskbänken i köket, framförallt av estetiska skäl. Bör vi satsa på två separata anjonbytarfilter efter varandra, eller finns det kombinerade anjonbytare (för fluorid samt uran)? Eller bör vi ha ett RO-filter direkt efter hydroforen? Bör en i så fall återmineralisera vattnet? Andra alternativ?

Många frågor. Tacksam för hjälp.
 
Fluorid kan endast renas via omvänd osmos, så antingen via en kran i köket alt. Hela huset, och då behöver vattnet återmineraliseras. Uran kan man dock rena med anjonfilter.
 
M mogge_73 skrev:
Fluorid kan endast renas via omvänd osmos, så antingen via en kran i köket alt. Hela huset, och då behöver vattnet återmineraliseras. Uran kan man dock rena med anjonfilter.

Tack för svar!
Läste nyss om ett brittiskt företag som heter Doulton som erbjuder bl.a. fluoridfilter som inte fungerar via omvänd osmos. Vattnet pressas genom porer i ett keramiskt material. Mha aktiverat kol ska fluorid fastna i filtret. Filtret sätter man innan en blandare. Ska rena några liter/min, så det behövs ingen tank.
Har du någon erfarenhet av dem eller liknande teknik?
 
Känner inte till det företaget, men tekniken.
Finns flera sätt att rena fluorid men ingen teknik som möjligör ett större flöde. Max 5-10 liter per min, och det är för klent. Problemet är också att man inte får en indikation om när filtret inte längre fungerar. Omvänd osmos med inbyggd TDS-mäter som mäter renheten på vattnet är det säkraste.
 
Finns osmosrenare där man byter ut den befintliga kranen så man får vanligt vatten och renat ur samma kran. Då slipper man extrakranen på sidan. Den lösningen skulle nog jag titta på.
 
Okej. Du tror inte på ett sånt där keramiskt filter och en flödesmätare, samt byta filter regelbundet?
Vill helst inte använda mig sv omvänd osmos pga smakpåverkan på vattnet.
 
Keramiskafilter och kol är sånt som hälsokostföretag säljer, inte så mycket vetenskap där. Omvänd osmos förändrar inte smaken, finns dessutom med återmneralisering även för dom under bänk. Men du känner ingen skillnad med eller utan.
 
M mogge_73 skrev:
Keramiskafilter och kol är sånt som hälsokostföretag säljer, inte så mycket vetenskap där. Omvänd osmos förändrar inte smaken, finns dessutom med återmneralisering även för dom under bänk. Men du känner ingen skillnad med eller utan.
Du har övertalat mig, och det med råge! Stort tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.