Dannnnnnne
Hej! Vi rullade gräsmatta i våras och har nu i veckan fått en enorm mängd flugor som svävar Strax ovanför och runt om gräsmattan, kan någon hjälpa mig identifiera dem?

Tips på hantering och uppkomst vore också uppskattat !
 
  • En insekt flyter på ytan av en klarblå pool med synliga skuggor från poolens kanter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Insekt på ett turkost underlag med skuggor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tre insekter som flyter på vattenytan av en turkos pool med lätt vågiga skuggor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En insekt som flyter på ytan av lugnt, turkosfärgat vatten med svaga skuggor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var verkligen inget vidare bra bilder. Men en fundering, är det flugor eller tex myror?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ser ut som flygmyror. De svärmar på sensommaren och är en övergående sak.
Brukar hålla på nån vecka och de dras till vita/ljusa ytor.
 
A
Det är alldeles utmärkta bilder och det går fint att se vad det är. Det är inte myror, det är hårmyggor. Larverna lever av rötter och förmultnande växtdelar strax under jordytan. De vuxna svärmar och parar sig, för att lägga ägg där larverna trivs bra. Ingen hantering behövs, de är helt vanliga invånare i vårt land och del av den bioglogiska mångfalden utomhus, och gör ingen skada i normala mängder.
 
Redigerat:
  • Gilla
mexitegel och 4 till
  • Laddar…
de kan ibland göra skada på växtrötter
ett sätt att minska risken är ev att starta vattenspridaren när de svärmar
 
Dannnnnnne
D Daniel 109 skrev:
Det var verkligen inget vidare bra bilder. Men en fundering, är det flugor eller tex myror?
D Daniel 109 skrev:
Det var verkligen inget vidare bra bilder. Men en fundering, är det flugor eller tex myror?
Högupplösta bilder på dem flytandes i poolen var det bästa jag lyckades med ;) efter kontakt med anticimex så fick jag till mig att det med största sannolikhet är hårmyggor.
 
Dannnnnnne
Emma242 skrev:
Det är alldeles utmärkta bilder och det går fint att se vad det är. Det är inte myror, det är hårmyggor. Larverna lever av rötter och förmultnande växtdelar strax under jordytan. De vuxna svärmar och parar sig, för att lägga ägg där larverna trivs bra. Ingen hantering behövs, de är helt vanliga invånare i vårt land och del av den bioglogiska mångfalden utomhus, och gör ingen skada i normala mängder.
Tack för svar! Anticimex var också inne på att det var hårmyggor och att vi då inte behövde göra något. Det var så oerhört många i eftermiddags att det blev jobbigt att vara ute.
 
Ett tips som kan hjälpa är att använda ogräsättika (naturlig metod) för att bekämpa ogräs utan att skada miljön. Jag hittade en artikel om det där du kan läsa mer om saken här: Guide till ogräsättika.

Hoppas det hjälper och att du snart får en finare gräsmatta!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.