Ett stort problem som vi haft sista två åren är små flugor.
Så fort jag är ute i trädgården och jobbar, eller om jag går en promenad i området så kommer det flugor som "attackerar" mig. Dom försöker ta sig in i ögon och öron men sätter sig även på armar och dyl. Ibland bits de även.
Att klippa gräsmattan har blivit ohållbart. Jag får ha heltäckande kläder och nätmössa på mig.
När jag kommer hem så kommer flugorna oxå och surrar runt bilen.

De ser ut som vanliga flugor men är mindre i växten samt är snabba flygare. Det går inte att hinna smäcka till dom.

Har googlat och hittat något som heter gräsflugor, men är inte säker.
Är det någon som vet vad det är för flugor och hur man utrotar dom?
 
  • Gilla
hscn
  • Laddar…
ingen?
 
Du eller någon granne har inte kompost med matrester i?
 
harry73
Det finns otroligt många flugor som liknar de vanliga svarta. En del bits och äter blod och en del inte.
Dom du beskriver har vi med (tror jag). Har ni hästar eller kor i området?
Det finns svarta bollar med vitt nät ovanpå som fungerar som fällor. Vet ej hur bra de är.
Flugfälla i förgrunden med svart boll och vitt nät, hästar och vindturbin i bakgrunden på en äng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sätt upp fågelholkar och fladdermusholkar och få dit svalor. Varje par med ungar äter tusentals insekter om dagen.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Jag har svalor vissa år som är effektiva jägare, precis som @segv skriver. Dessutom en liten katthona som äter allt som flyger inomhus, inklusive de minsta sakerna. Så, år som detta med både och är det lika insektsfritt utom- som inomhus. (utom de förbenade myrorna!)
 
BirgitS BirgitS skrev:
Attackerar flugorna bara dig eller även de som kommer på besök?

Kan du fota dem och fråga jourhavande biolog vad det är för sorts flugor?
[länk]
Jag vet inte då jag gärna är utomhus, men jag vill tro att det även är andra. Äldsta sonen lider iaf också av flugorna. Dom har vid vissa tillfällen även attackerat min sambo, men inte alls som mig.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Attackerar flugorna bara dig eller även de som kommer på besök?

Kan du fota dem och fråga jourhavande biolog vad det är för sorts flugor?
[länk]
67472284_10157563714036584_6596540862908334080_n.jpg
 
harry73 harry73 skrev:
Det finns otroligt många flugor som liknar de vanliga svarta. En del bits och äter blod och en del inte.
Dom du beskriver har vi med (tror jag). Har ni hästar eller kor i området?
Det finns svarta bollar med vitt nät ovanpå som fungerar som fällor. Vet ej hur bra de är.
[bild]
Det finns både kor och hästar i bygden, men inte här i närheten. Bara åkermark åt ena hållet och skog åt andra.
Jag inbillar mig att flugorna lever i gräset då jag först upptäckte dom när jag klippte gräset.
Men nu räcker det med att jag kommer hem, innan jag öppnat bildörren så svärmar det ett tiotal små flugor utanför
 
  • Gilla
Josa75
  • Laddar…
T topmount skrev:
Du eller någon granne har inte kompost med matrester i?
Nope. Jag har iofs ett par högar med trädgårdsavfall, men inga matrester eller ens fallfrukt
 
BirgitS
holetaker holetaker skrev:
Ett stort problem som vi haft sista två åren är små flugor.
Så fort jag är ute i trädgården och jobbar, eller om jag går en promenad i området så kommer det flugor som "attackerar" mig. Dom försöker ta sig in i ögon och öron men sätter sig även på armar och dyl. Ibland bits de även.
Att klippa gräsmattan har blivit ohållbart. Jag får ha heltäckande kläder och nätmössa på mig.
När jag kommer hem så kommer flugorna oxå och surrar runt bilen.

De ser ut som vanliga flugor men är mindre i växten samt är snabba flygare. Det går inte att hinna smäcka till dom.

Har googlat och hittat något som heter gräsflugor, men är inte säker.
Är det någon som vet vad det är för flugor och hur man utrotar dom?
Hej!
Har exakt samma problem, hur löste du det?

Allt väl!
 
Har inte löst det
 
BirgitS
holetaker holetaker skrev:
Har inte löst det
Frågade du jourhavande biolog vad det är för sorts insekt, se inlägg 4?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.