Hej

Bor i ett 1,5 plans hus med två stora sovrum på övervåningen. Får problem varje vår när solen värmer att det kommer mycket flugor i ena rummet från vinden.

Problemet är att jag inte har någon vindslucka för att komma upp till taknocken för att lokalisera flugboet.
Sitter ventilationsgaller på varje sida högst upp så jag skulle ju vilja kolla att nät finns och inga andra hål.

Att göra lucka utifrån blir väldigt högt upp så planen är att göra nåt inifrån då det bara är nån tunn gips eller isolerskiva mot balkarna.

Min plan är att bara göra ett hål med borr och såga så man kan få upp huvet igenom. Sedan se vart balkarna sitter så man kan göra större hål för att ev montera vindstrappa eller nån lucka.

Kom gärna med tips! Då jag tänkt göra detta i helgen.
 
Det finns inget flugbo ovanför, det är flugor som övervintrat och vaknar på våren och flyger ut. Dom är inte stora, så det behövs inte stort hål för dom att komma in. Hur är det med insektsnät i takfoten, är det heltäckande. Har sett i kattvind bakom isoleringen, flera hundra flugor som en tjock matta. Så att öppna för någon lucka kommer inte att hjälpa, klart överkurs och kostsamt.
 
Jag har samma bekymmer. Vi har såkallad skugglist mot taket och överväger om jag ska täta den på nåt vis, då det verkar vara där de kommer från vinden. Det är som sagt övervintrande flugor. De vi har är ganska stora.
 
Vindsflugor. Helt ofarliga men kan vara störande.

Enda man kan göra är att täta så mycket man kan för att hindra att de tar sig in. Och/eller täta så mycket man kan för att hindra att de tar sig ner från vinden in i själva huset.

https://www.anticimex.se/vindsflugor/

På soliga senhöstdagar ser man dem sola sig i stora mängder på fasaden innan det blir kallt nog för dem att flytta in. Kanske kan vara värt att täta främst i den riktningen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.