Har varit med om i en lägenhet jag bodde i för en massa år sedan att dom kom från golvbrunnen. Fick bukt på dom genom att droppa ett par droppar olja i brunnen efter varje dusch.
 
Kommer de inte från någon glömd frukt eller liknande så kommer de från avloppet, antingen från diskbänk/tvättställ eller någon golvbrunn.
Slå på en massa kokande vatten några dagar i rad så brukar det ge sig om du inte vill använda kemikalier.
 
Jag hade exakt samma fenomen hemma hos mig!

För en månad sen dök dom upp och jag hade väl ihjäl ett tjugotal flugor varje dag.
Jag gjorde precis som du, letade igenom varenda blomkruka, slängde frukt osv men inget av det hjälpte. Radar hjälpte förstås men nästa dag var dom där igen. Efter ett par veckor var dom bara borta... Mystiskt!
 
Verkar dom hålla till runt blomkrukorna kan det vara sorgmyggor - i så fall finns bot att köpa i större blomsterbutiker (det är någon slags små organismer som man häller i blomjorden, och som sedan går till angrepp mot myggornas larver. Intressant... :p)



 
Tips för att fånga dem:

En kopp eller glas med vatten. Häll i lite ättika och på toppen lite diskmedel så ytspänningen försvinner.
Man kan fånga hur många som helst på det viset.
Funkar tydligen med saft och ättika också, men glöm inte diskmedlet annars "traskar" de bara runt på vattenytan och suger i sig det goda.......

 
De är väl inte vita?
 
Har ni braskamin eller öppen spis och har ved framme?? Varje höst när vi tar in ved får vi nämligen in massor med flugor, både stora och små. Vi har veden i ett kallförråd och när den kommer in i värmen verkar det som om flugorna får liv igen, eller om det är ägg som kläcks.
 
Ta några små glas som du häller lite äppelcidervinärger i + en droppe diskmedel. Flugorna älskar detta men druknar... du får byta vinägern ibland för den dunstar. Sen kokhett vatten varje kväll i slasken, på med proppen (de små uslingarna lägger ägg där nete...). Vart de kommer ifrån, ja det vet ingen... ibland helt obegripligt!
 
Vi hade jätteproblem med bananflugor i början av hösten. Hur många som helst, trots att det inte fanns någanstans de kunde komma ifrån. Problemet var att i den nystartade komposten vråltrivdes dem och eftersom ventilationen ännu inte var igång utan ett par fönster stod på glänt så flög de helt enkelt in i huset från komposten. Nu är ventilationen i gång och bananflugorna döda :).
Ni har inte katt förresten, de bananflugor som vi terroriserades av tycktes vara mycket förtjusta i kattlådan.
 
hoppas ändå att det inte är mott :-/
 
Hempularen skriver att jag ska hålla några droppar olja i golvrunnarna, vilken typ av olja är det du föreslår ?
Jag körde med symaskinsolja, men det skulle säkert fungera med matolja också.
 
hempularen skrev:
Hempularen skriver att jag ska hålla några droppar olja i golvrunnarna, vilken typ av olja är det du föreslår ?
Jag körde med symaskinsolja, men det skulle säkert fungera med matolja också.
*skrattar lite för mig själv* Minns att vaktmästaren på en av de arbetsplatser jag jobbat på hällde diesel i golvbrunnarna till nödduscharna, ingen höjdare :surprised:
Parafinolja är bra, ligger kvar länge :)
 
"Bananflugor" odlas genom att lägga in fuktig blomjord och gammal frukt.

Dom lägger sina ägg oftas under diskhon, där man har soppåsen. Det är rester som har ramlat ner längst bak/bakom skåpet. Du kommer ha det så tills resterna torkat in. Städa ur, blir Du nog av med dom.

Ett annat alternativ är om Ni har barn som kanske lagt frukt i blomkrukorna. Då kan det bildas en kultur som är lysande att odla bananflugor i.

Dom lägger alltså inte ägg i vatten utan fuktig och varm jord. Kanske dags att plantera om?

Eller, varför inte skaffa ett par kameleontbebisar? ;D Fullvuxna hoppar dom över bananflugor.
 
Glömde en sak förresten....

En gång, hade vi en svensexa. Då köpte vi in 5 000 maggots och sköt in burken utan lock under badkaret.

Efter någon vecka började 5000 spyflugor att kläckas.... :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.