Hoppas den här frågan platsar under avdelningen fordon:p.

Kan man använda vägtrummor som pontoner om man bygger en flotte?

Vägtrummor är ju väldigt stabila och kraftiga men hur gör man för att få dom absolut täta i ändarna?

Räcker två Ø 60 cm till en flotte på 3x6 meter?
Stabila vägtrummor i plast staplade utomhus som diskuteras för användning som flotte pontoner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Stefan Aartamo
  • Laddar…
richardtenggren
Problemet är väl att få till täta gavlar. Sen lär inte den korrugerade formen vara så optimal, skulle tror de går rätt tungt i vattnet. Undvik och ha helt plana gavlar också, kolla hur riktiga pontoner/båtskrov är utformade.

För att räkna ut hur många och långa rör du behöver så räknar du ut lyftkraften, vilket är densamma som mängden undanträngt vatten.
 
Ska den ligga still är det snarare en fördel med lite tyngd och räfflad utsida.
Två sådana rör som är 6m långa kommer att bära knappt 3,4ton. Räkna med att man kan belasta den till hälften och fortfarande ha hyfsad stabilitet. Billigare och enklare är nog tunnor.
 
Redigerat:
Ja, det går, det svåra är väl hur man skall få ändarna täta. Men det finns dom som gjort detta.
Flotten jag har är ungefär 3 x 6 m och där har jag 12 st 200liters plasttunnor, 6 st på var långsida, så det kan kanske räcka med 2 rör för dig...
 
2 st 60 cm i diameter borde räcka. Jag har byggt en 5,2 x 3,6 m med 5 st ( trimaran 2+1+2) 31,5 cm x 5 m färdigköpta pontoner. Finns ju kommersiella pontoner, baserade på "PEM-slang" i dimensioner från 30cm diameter till 120 cm och valbara längder upp till 12-15 m. Dessa är då helsvetsade i ändarna (raka eller 45 grader) och med svetsade stag. Tänk också på att plast och trä inte har samma utvidgning med temperaturen, så fixa lite spelrum i längsled om du ska ha längre rör än någon meter. Bygger du som katamaran/trimaran får du en mycket stabil flotte. Finns nog flera leverantörer, men en är alfabryggan.se , som säljer ett finskt märke.
 
Jag håller på med ett liknande projekt. Jag har rör i polyeten där jag har svetsat igen ändarna med skivor. Man borde kunna göra något liknande med dina rör. Jag skulle rekommendera att du köper polyetenskiva och svetsar dit med en extrudersvets. Kapa dock av mudden i varje ände först då den inte är tillräckligt stabil.
 
Jag skulle aldrig lita på luftfyllda pontoner uppbyggda så!
Vatten kommer att sippra in, och hela eländet långsamt sjunka ner i glömskans mörker.

Fyll rören (eller vad du nu hittar för behållare) med frigolit, så behåller flotten flytkraften även när det går läck.
Har för mig att frigolit finns i fling-/pelletsform. Ungefär som det man får i emballaget när man köper på postorder/Internetshoppar.
 
Fylla med fogskum?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag skulle aldrig lita på luftfyllda pontoner uppbyggda så!
Varför inte det? Leverantören av färdiga lösningar lämnar 10 års garanti även om bryggan/flotten ligger kvar och blir infrusen i isen på vintern. Om det av någon anledning skulle bli läckage, så syns det ju direkt och det är ju betydligt lättare att byta ut ett tomt (vattenfyllt kan pumpas ur) rör, än ett rör där vattnet har tagit sig in i frigoliten. En skillnad på många hundra kg för en 5 m 60 cm ponton. Luftfyllda rör används även till husbåtar, där ju reglerna är lite tuffare än för en flotte.

Flotte/brygga under hopsättning ( bra att isen ligger i våg ) :
En flotte under konstruktion med träreglar och svarta cylindriska pontoner ligger på en isbelagd yta, omgiven av snö och en liten stuga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Stefan Aartamo och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker du skall satsa på släta plaströr med isvetsade gavlar och fastsvetsade fästöron att skruva fast brygglocket i. Förr eller senare skall flotten upp på land för reparation och då vill man inte ha korrugeringar och kringgående järnband som hindrar uppdragningen..

Att fylla med frigolit eller fogskum är onödigt anser jag för de suger upp vatten om det blir en läcka. Har man toma pontoner kan man tappa ut vattnet och reparera.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Varför inte det? Leverantören av färdiga lösningar lämnar 10 års garanti även om bryggan/flotten ligger kvar och blir infrusen i isen på vintern. Om det av någon anledning skulle bli läckage, så syns det ju direkt och det är ju betydligt lättare att byta ut ett tomt (vattenfyllt kan pumpas ur) rör, än ett rör där vattnet har tagit sig in i frigoliten. En skillnad på många hundra kg för en 5 m 60 cm ponton. Luftfyllda rör används även till husbåtar, där ju reglerna är lite tuffare än för en flotte.

Flotte/brygga under hopsättning ( bra att isen ligger i våg ) :
[bild]
Vad har du för dimensioner på virket och vilket avstånd mellan balkarna på bilden? Vad har du tänkt lägga för däck?
 
N NoOne2k skrev:
Vad har du för dimensioner på virket och vilket avstånd mellan balkarna på bilden? Vad har du tänkt lägga för däck?
Ram 160x45.
Balkar 145x45 monterade c:a cc 1000 och 45 mm lägre än ramens övre kant.
Skruvad längsgående läkt inuti ramen ( på balkarna ) 45x45 och monterade c:a cc 540.
Trall 120x28 skruvat cc 1650 d.v.s. inte i alla läkt utan bara ramen och mitten. Blir det otillräckligt är det ju bara att skruva i mer skruv i de fria läkterna.

Har nu klarat 2 vintrar med infrysning utan att skeva. Blev stadigt och bra.
 
  • Gilla
LSH
  • Laddar…
Hej
Tänkte bygga flotte ca5.40x3.6m och ska använda 120liters tunnor och den ska ha ett litet tak längst bak samt kunna bära 5-6 personer hur många tunnor behöver man samt placering?
 
En tunna bär i teorin 120kg. Om det ska bli stabilt är det nog lämpligt att sikta på hälften. Så 6-8tunnor är nog lämpligt.
 
Om man inte vill bli blöt krävs nog fler tunnor...

Flotten i sig väger ju en hel del och om alla vill vara under taket är ju det en utmaning också.

Fundera på flythöjd också. dvs hur långt över vattenytan vill ni ha trädäcket?

/ATW
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.