Har alltid fått för mig att en radiator matas med värmen från botten och returen går ut i toppen på radiatorn. Tittar man på dom vanligaste radiator kopplen så verkar tilloppet gå in i topp på radiatorn och returen i nerkant.

Någon som kan klargöra detta lite bättre ? Jag får liksom för mig att det skulle vara fördelaktigare att låta värmen stiga i radiatorn, för att hela panelen skall bli varm.
Släpps det varma tilloppsvattnet på i överkant så borde undre delen av radiatorn bli kallare ?

Kan vara jag som gör ett tankefel eller missupfattat hur radiatorkopplen fungerar.

Men vad jag förstått är att man ofta lägger tillopp underst på på vägg korsar returen och går till toppen av radiatorn för att sedan gå direkt ner i returen.utan korsning.

Vad är vanligast och ev bäst ? har enbart radiatorer med sidoanslutning och danfoss koppel 2 krets från rinkaby.


Följdfråga.

Om man har en 22 mm stam som matar 4 - 5 radiatorer är det fördelaktigast att gå med 22 stammen under samtliga radiatorer till den sista eller är det lämpligare att "dimma ner" efter hälften till 15mm ? det senare blir ju lite billigare och borde även ge lite tryck till dom första radiatorerna pga dimentionsförändringen ?

Steffe

 
Luften värms upp efterhand som den strömmar upp över radiatorn. Om radiatorn blir kallare upptill än nertill, finns det inte längre något som driver på konvektionen, när luften kommit en bit upp, och mycket att effekten av radiatorns yta försvinner.
 
Kopplar man det varma vattnet i botten på ett element kommer nästan hela elementet att vara kallt och avge dålig värme. Det varma vattnet kommer att stiga rakt upp (det är ju lättare än det kalla) och gå ut genom returen.
 
Det är även så att du "går mot den naturliga cirkulationen" om du kopplar tillopp nederst. Förr när dom inte hade pumpar så fick vattnet cirkulera av sig självt. Vattnet kyls ju av i radiatorn och kallt vatten har som bekant högre densitet än varmt, därigenom börjar det cirkulera i systemet. Det kräver dock grova rör för att fungera och spelar ju ingen större roll i dagens system så det är väl mest att betrakta som kuriosa.
 
[quote author=droopy link=1157906572/0#0 date=1157906572]
Om man har en 22 mm stam som matar 4 - 5 radiatorer är det fördelaktigast att gå med 22 stammen under samtliga radiatorer till den sista eller är det lämpligare att "dimma ner" efter hälften till 15mm ?
Dimma ner, det funkar fint
 
jack. skrev:
;)

[länk]

jack.
OK hänger med.. frågan är dock vad menar man för ventil "danfoss 10/15"
antar att det är en ventil som sitter på returen och styr flödet genom radiatorn.
Eller ?

Steff
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.