Hej bästa ni!
Jag har en fråga gällande flödesmätare. Jag bor i ett hus som byggs i 1997 och har en golvvärme och vi kör på Nibe f370. Varje vinter har problem med värme och v. högt elpris( och nu med det nuvarande elpriset vet ej hur mycket kommer det kostar). Vi har försökt ha kontakt med olika vvs elektriker men de som kommer och tittar brukar inte komma tillbaka trots att de har lovat att komma fixa det. Vi hade planerat att byta hela golvvärmefördelare men den VVS som kom sist berättade att golvvärmefördelaren fungerar bra och vi behöver inte köpa en ny. Den golvvärmefördelaren saknar flödesmätare och alla Ställdon tagits bort . Jag funderar på att köpa flödesmätare och sätta golvvärmefördelare. Någon som kan ge tips om vilka flödesmätare kan passa till den golvvärmefördelaren. Se bild
 
  • Installerad golvvärmefördelare med rör och ventiler, viss rörstökighet och elanslutningar syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan jag gå en bild på märkskylten på ställdonet, kan inte zooma in då det blir blir suddigt.
 
Willhem Willhem skrev:
Kan jag gå en bild på märkskylten på ställdonet, kan inte zooma in då det blir blir suddigt.
 
  • Golvvärme fördelare med flera anslutna rör och etiketten "TILLLOPP" samt "LK" logotyp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mitchel skrev:
Hej bästa ni!
Jag har en fråga gällande flödesmätare. Jag bor i ett hus som byggs i 1997 och har en golvvärme och vi kör på Nibe f370. Varje vinter har problem med värme och v. högt elpris( och nu med det nuvarande elpriset vet ej hur mycket kommer det kostar). Vi har försökt ha kontakt med olika vvs elektriker men de som kommer och tittar brukar inte komma tillbaka trots att de har lovat att komma fixa det. Vi hade planerat att byta hela golvvärmefördelare men den VVS som kom sist berättade att golvvärmefördelaren fungerar bra och vi behöver inte köpa en ny. Den golvvärmefördelaren saknar flödesmätare och alla Ställdon tagits bort . Jag funderar på att köpa flödesmätare och sätta golvvärmefördelare. Någon som kan ge tips om vilka flödesmätare kan passa till den golvvärmefördelaren. Se bild
Willhem Willhem skrev:
Kan jag gå en bild på märkskylten på ställdonet, kan inte zooma in då det blir blir suddigt.
De är LK T14-02-491
 
Redigerat:
Hej
Jag vill undvika att skapa ny tråd då skriver jag här.
Jag behöver lite guide med installation av LK kopplingbox. Jag har haft en gammal modell som gick sönder och därför köpte jag en ny. Se bifogade bilder.
Mina frågor är:
Det finns 8 zoner, i varje zone finns städllon och termostat symboler men det saknar där det ska kopplas fas(L) och noll(N) på ställdonet . På termostaten finns 124 markerade men jag har blå, lilla, grön och vita trådar(SE bilder).
Jag har kollat på S1 termostater som finns och det är den lilla tråd som kopplas till 4. Sedan några har vit på 1 och blå på 2 och andra har blå på 1 och vit på 2.

Min fråga är hur ska jag veta var ska jag koppla trådarna. Den sista bilden är för ny kopplingbox
 
  • En ny LK kopplingsbox med öppen lucka som visar kablage och anslutningsterminaler för värmesystemets zoner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen LK kopplingbox med flera anslutna ledningar i olika färger, inklusive blå och vit, fokus på interna komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inuti LK kopplingbox med osäkra eltrådar och anslutningar, installation behöver vägledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen LK kopplingsbox med synliga, ostrukturerat anslutna färgkodade kablar och terminaler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • LK kopplingsbox V med handskrivna anmärkningar, placerad på röd bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen LK kopplingsbox för golvvärme med synliga termostatanslutningar och åtta zoner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.