Hej
Håller på att planera för att byta min gamla VP (IVT 495).
Jag och min far byggde huset -82. Då installerades ett CTC 2000 system med accumulator tank och
en Wamsler kökspanna som laddar acc-tanken. Då var det el-värme som gällde.
En frånluftvärmepump från Electrostandard (senare övertaget av IVT) denna pump gav upp 2003.
Då fanns IVT 495 Twin tillhands och installerades med ett borrhål på endast 60m, vilket ingen berg-
värmepump i dag klarar så jag tänker använda luftvattenpump typ Nibe F2040-6 eller 8.
Eftersom ventilationen är viktig i huset så blir det i detta fall Nibe F110. I övrigt så blir styrningen
med Nibe SMO 40 som också hanterar komfortsystemen.
Har också tänkt byta det gamla reglersystemet för Kökspannan till en Laddomat. 11-30.
Eftersom jag tänkte använda nuvarande tank så måste jag lösa flödet till och från tanken.
Detta har jag som framgår på schemat tänkt använda fördelningsrör till och från tanken.
Min undran är om detta kommer att fungera. Dagens accumulator tankar har ju separata och
fler möjligheter för anslutningar. Alternativet hitta en modernare tank.
Jan Christer
 
J
Har du möjlighet att koppla in kökspannan på egna anslutningar på tanken är det bäst , blir ett eget system då och ingen självcirk.
Säger annat upp sig så har du ett system i rerserv/konstant i drift om du vill
Tänk på att en L/V pump finns frysrisk med vattnet som går in och ut till utedelen
 
Som en jämförelse. medföljande bild visar hur det ser ut idag.
Kökspannan har alltid varit en back-up och besparat oss ett antal kWh.
VP går i viloläge när tanken fått en temperatur som ligger ca 20grader över framledningen.
Sedan tar mitt styrsystem över. (Ett PLC-system som hanterar all belysning och sekundärt värmen
samt loggar el och vatten bl.a.).
Någon påpekade att det finns en solslinga som kunde användas men då antar jag att det
behövs en UKV på 100-200L som laddas av F2040 UKVn i sin tur avger värme via solslingan.
Jag får fundera på att kanske byta till en modernare och effektivare tank.

Jan Christer
 
J
OK då är det som jag uppfattat det . Det med solslinga är väl bara att koppla in och ladda , en sådan är ju fristående övriga
vatten/rördelar
 
Jag tackar för dina synpunkter, har lite att fundera på. Kan vara ide att fundera på en annan tank.
tex. Nibe AHPH den har slinga för förvärmning för varmvatten till i detta fall F110 och då skiljer det
inte så mycket från det som finns i dag.

Jan-Christer
 
J
En tank med slinga uppe och nere går att ha sol nere upp VV -förvärmning uppe , sol och VV slingor är nästan lika långa
Sen din bild/ritning är schematisk och inte verklighet , i bland stämmer dom inte med varandra , har du grejerna på plats
 
J jojo123 skrev:
En tank med slinga uppe och nere går att ha sol nere upp VV -förvärmning uppe , sol och VV slingor är nästan lika långa
Sen din bild/ritning är schematisk och inte verklighet , i bland stämmer dom inte med varandra , har du grejerna på plats
Visst är den verklig om du tänker på tanken så är det så den ser ut. Den nyare bilden är mer verklig än den jag sände
senast och som visar hur det ser ut nu, innan ombyggnad. Solslingan längst ned och Preheat för VV högst upp.
Pump P3 fungerar som utjämningspump. Vid eldning och topptemperaturen är högre än varmvattnet VP, cirkulerar
varmvattnet mellan Pre Heat tanken och varmvatten tanken i 495s till utjämning har inträffat.

Jan-Christer
 
J
Det med VV , så har jag med , men slinga genom hela ena tanken ( egen produkt ) och laddar VVB 200L till max 95 , det blir då full värme i VVB + att tanken är 95 C på topp och förvärmer oavsett den temp som finns i den .
Har bergvärme som backupp vid resor som värmer 750 av de 1500 , onödigt att värma 1500 med VP när det inte behövs fungerar bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.