Hej,

Jag har byggt mitt system och fått bort både ljud och justerat in med hjälp av Testo 417.
Fick hjälp av er på Byggahus i tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/dimensioner-och-antal-don.471639/

Nu till frågan/diskussionen:

Jag mäter koldioxid på nätterna i sovrummen och kommer upp till halter på ibland 1200 ppm. Eftersom vissa i familjen har astma märks detta av med andningssvårigheter och hostningar. Flödena samt C02 ser ut såhär:

Sovrum 1 (2 vuxna sover) - 12 l/s - ca 1000 ppm
Sovrum 2 (2 barn sover) - 10 l/s - ca 1000 ppm
Sovrum 3 (1 barn sover) 10 l/s - ca 700 ppm

Som ni ser är det långt över Boverkets rekommenderade 4 l/s och sovplats för att det ska kännas hälsosamt. Hur mycket brukar man projektera för normalt sett? Är 4 l/s bara absolut minsta och så är man nöjd?
 
BirgitS
4 l/s är minimum. Annars så går man nog i stor utsträckning på 0,35 l/s och kvm för hela bostaden.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
4 l/s är minimum. Annars så går man nog i stor utsträckning på 0,35 l/s och kvm för hela bostaden.
Då blir det ännu lägre flöden i mitt fall..
 
BirgitS
Kan du dra ner på tilluften i något annat rum och i stället öka den i sovrummen?
 
Det kan jag givetvis göra och kanske så jag ska tänka. Går på 0,35 i vardagsrummet/matsal så kan jag kanske sänka där
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
[länk]

FHM sätter ju ingen gräns för co2, och säger att nivå på 6-800 ppm är normalt i väl ventilerade utrymmen... 1000 låter ju inte hopplöst illa?
Det är inte hopplöst, men vi är 2/5 som upplever problem med andningen på natten och jag tänker att jag får laborera med flödena då för att komma ner till 600-800
 
coconut
E Emilius skrev:
Hej,

Jag har byggt mitt system och fått bort både ljud och justerat in med hjälp av Testo 417.
Fick hjälp av er på Byggahus i tråden [länk]

Nu till frågan/diskussionen:

Jag mäter koldioxid på nätterna i sovrummen och kommer upp till halter på ibland 1200 ppm. Eftersom vissa i familjen har astma märks detta av med andningssvårigheter och hostningar. Flödena samt C02 ser ut såhär:

Sovrum 1 (2 vuxna sover) - 12 l/s - ca 1000 ppm
Sovrum 2 (2 barn sover) - 10 l/s - ca 1000 ppm
Sovrum 3 (1 barn sover) 10 l/s - ca 700 ppm

Som ni ser är det långt över Boverkets rekommenderade 4 l/s och sovplats för att det ska kännas hälsosamt. Hur mycket brukar man projektera för normalt sett? Är 4 l/s bara absolut minsta och så är man nöjd?
Du har uteslutit andra faktorer som att du har för torr luft dvs för låg relativ fuktighet, som orsak till besvär?
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
coconut coconut skrev:
Du har uteslutit andra faktorer som att du har för torr luft dvs för låg relativ fuktighet, som orsak till besvär?
Har en mätare för det också som jag ska köra inatt. Bra tänkt…
 
E Emilius skrev:
Har en mätare för det också som jag ska köra inatt. Bra tänkt…
Låg rf är ett större problem än co2 vill jag nog påstå här.
Det här med flöden så kan man tänka olika beroende på varför du ventilerar. Är det för att bli av med värme, förorenad luft eller vad det nu kan vara. I ett sovrum är det förorenad luft och en del interna värmelaster. Är det 15 kvadrat krävs minst 5 l/s avrundat och klart 0,35 l/m2 + tillägget för personlaster 4 l/s och person. Dvs säg 13 l/s i flöde. Fullt rimligt.
12 l/s är inom samma härad så det är väl ok kanske.
Rf kommer knappast bli bättre under uppvärmningssäsongen då den kan vara nere på 15% vissa tider på året. Det är ju högt rf ute men ruskigt lite vatten i luften. Då kan det bli tjorvigt med slemhinnor och sånt.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
I Installation skrev:
Låg rf är ett större problem än co2 vill jag nog påstå här.
Det här med flöden så kan man tänka olika beroende på varför du ventilerar. Är det för att bli av med värme, förorenad luft eller vad det nu kan vara. I ett sovrum är det förorenad luft och en del interna värmelaster. Är det 15 kvadrat krävs minst 5 l/s avrundat och klart 0,35 l/m2 + tillägget för personlaster 4 l/s och person. Dvs säg 13 l/s i flöde. Fullt rimligt.
12 l/s är inom samma härad så det är väl ok kanske.
Rf kommer knappast bli bättre under uppvärmningssäsongen då den kan vara nere på 15% vissa tider på året. Det är ju högt rf ute men ruskigt lite vatten i luften. Då kan det bli tjorvigt med slemhinnor och sånt.
Okej så det är 0,35 l/m2 + 4 l/s och person? Så har jag inte uppfattat det innan!
 
E Emilius skrev:
Okej så det är 0,35 l/m2 + 4 l/s och person? Så har jag inte uppfattat det innan!
Ja och nej. 0,35 l/s och m2 är ett minflöde. I vissa rum är det ok att tänka så. I andra lite snålt. I ett sovrum exempelvis är det listigt att öka på för personlaster. 4l/s och person brukar vara ett normalt tillägg. Eller så kör man på 7 l/s och person och struntar i m2 tillägget på 0,35. På ett kontor räknar man runt 10 l/s och person. Det är lite konståkning det där.
 
tommib
Just koldioxid har jag väldigt svårt att se hur det ska kunna utlösa astmatiska besvär. Du får komma ihåg att astma är en immunologisk reaktion i bronkernas slemhinna och i den miljön är koncentrationen av koldioxid redan betydligt högre än 1200 PPM. I häradet 5-6% faktiskt, dvs en ca 50 gånger högre koncentration.

Därmed inte sagt att ni inte har besvär eller att dessa skulle kunna vara relaterade till ventilationen.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Tack för era svar. Jag tror jag måste testa mig fram vad som funkar bäst/känns bäst för två vuxna och sen ha samma i barnens rum. Vill ju inte justera om i fall vi får för oss att byta rum en dag…
 
tommib tommib skrev:
Just koldioxid har jag väldigt svårt att se hur det ska kunna utlösa astmatiska besvär. Du får komma ihåg att astma är en immunologisk reaktion i bronkernas slemhinna och i den miljön är koncentrationen av koldioxid redan betydligt högre än 1200 PPM. I häradet 5-6% faktiskt, dvs en ca 50 gånger högre koncentration.

Därmed inte sagt att ni inte har besvär eller att dessa skulle kunna vara relaterade till ventilationen.
Nej, såklart. Det kan vara något annat som påverkar, men ett bra sätt att se hur väl ventilationen fungerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.