Jag har byggt ett Eksjöhus där vi valde till en extra vattenutkastare på baksidan av huset. Jag har observerat att vi har betydligt sämre flöde i vattenutkastaren som är på baksidan jämfört med framsidan (som ligger precis bredvid tvättstugan och vattenanslutningen till huset).

Jag gjorde ett test och fyllde en 16 l hink med fullt flöde från utkastaren, på framsidan tog det 25 sekunder och på baksidan 1 min 15 sekunder. Jag förstår att det kan vara lite sämre flöde på baksidan då det är längre bort från VA anslutningen, men 3 gånger sämre känns lite väl mycket.

Vad kan man egentligen kräva av en utkastare för att den ska anses vara godkänd? Jag ligger på byggentreprenaden för att få detta undersökt men det går långsamt för dem...
 
Flödet beror dels på skillnaden i längden men framför allt på rördiametern. Idag när nästan alla blandare toaletter och kranar är "snålspolande" så är det ofta mindre diameter på rören jämfört med förr. Det går troligtvis att få samma flöde på baksidan med rätt diameter på vattenröret. Problemet är nog snarare hur man i så fall skall byta till grövre rör när det redan är byggt.
 
Jo precis, jag misstänker också att det är rörstorleken som är problemet. Och som du säger så skulle det vara ett stort projekt att byta de befintliga inbyggda rören. Men om det är så att det nuvarande flödet räknas vara för lågt så borde jag kunna få rätt till någon slags kompensation ifall de inte kan/vill åtgärda det.
 
  • Gilla
Linus Hedman
  • Laddar…
Dagens dimensioneringsregler säger 0,2 l/s i normflöde för en vattenutkastare.
Det skulle innebära för din hink 16/0,2=80 sekunder så din vattenutkastare ligger inom vad man dimensionerar för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.