Gjorde ett diger misstag och tog Maxit Combi Rapid som flytspackel,, jag tänkte, jag hinner väl smeta ut det på den lilla yta om ca 3-4kvm och sedan jämna till det innan det hunnit torka och sedan rikta in och eventuellt justera lite.
Men ACK så fel jag hade, jag blandade ut allt enligt anvisningarna och rörde ihop en väldigt fin smet med borrmaskinen, jag han ungefär lägga på det första lagret med spackeln innan massan redan börjat hinna torka, efter ungefär den 3e sleven anade jag så mycket oråd då massan inte gick att arbeta med, den började smula sig direkt.
Det enda jag fick göra var att försöka rädda situationen ifrån total katastrof genom att jämna till den lilla plätt om kanske 40cm2 så den gick att ordna till sen.

Nu undrar jag först och främst, vem kan arbeta med ett sådant här spackel... jag han läga upp 2 slevar som max innan massan var obrukbar,, vi snackar kanske om 7-8 minuter...

Nu står man med en murarhink med en stor koka i, som bara är att slänga..
Vist förstod jag att jag skulle få jobba snabbt då det är ett spackel med torktid på 2h, men såhär snabbt  :-/.

Hursomhelst, nu undrar jag vilka typer av spackel finns det som man har iaf någon timma på sig att lägga och rikta in innan det är i praktiken redo att gå på.?
Spacklet skall fungera emot Trä samt spånskiva..

KOmmer jag behöva prima över den lilla plätt som jag nu spacklat över en gång till?

F.Ö fick jag det intryck att flytspackel skulle ha en konsistens som filmjölk ungefär, att man skulle kunna hälla ut det och det i praktiskt taget lägger sig plant med hjälp av tyngdlagen.

Jag fogade ju igen alla springor vid vägg och golv som fanns för att det inte skulle rinna ner till grannen som man har hört vissa historier om, men vad är det för spackel..

Jag skall lägga i skickt om ca 3-20 mm som max.

Hjälp mig, vilket spackel skall jag ha,, lämnar tillbaks de förbannade Maxit rapid påsarna.

Ny murarhink behöver man nu också... SUCK!

Mvh.
Philip
 
Jag flytspacklade upp mellan 5 och 14mm på ca: 1m[sup]2[/sup] med TM Rotavjämning.
http://www.tmprogress.se/prod_rot.shtml
Blandningstiden har jag för mig är ca: 2min.
Arbetstiden är 15 minuter efter blandning och då är det som typ filmjölk (bara att hälla ut).
Och sedan är det gångbart efter 1-2h.
Resultatet för mig blev mycket bra.

Jag tror inte att du skall behöva prima på gammalt flytspackel (men är inte säker).
 
Det är ju typ sådanthär spackel jag är ute efter, dock gärna med något längre brinntid, då det där verkar brinna lika snabbt som det jag höll på med, dock kunde jag inte hälla ut detta spackel då de var för tjockt samt redan hade börjat torka...

Vad finns det för spackel som inte torkar allt för snabbt utan man har någon timma/ar på sig?
Samt har konsistens som filmjölk, dvs det lägger sig plant mer eller mindre av sig själv..
Det får bara inte gå fel nu.




Mvh.
Philip
 
Hur länge blandade du spacklet då? ...kanske lite för länge?

Vi var två ovana personer som blandade och hade jag varit själv hade det inte blivit bra.
En körde med borrmaskin med "visp" och en som hällde sedan fick "hällaren" ta en träpinne och hjälpa till att röra samtidigt som jag körde med vispen.
 
Tyckte jag var väldigt snabb med tanke pa att jag hade förberrett allt, vispade väl i en 3 minuter typ.
Hursomhelst tror jag det var helt fel spackel,, det gick ju inte ens att hälla ut, och konsistensen var väl ungefär som puts.

Jag är ute efter just de som nästan är som filmjölk som man bara häller ut så lägger det sig plant mer eller mindre.

Sen måste de ju finnas flytspackel som inte torkat efter typ 30 minuter, hur flytspacklar man då konstorsutrymmen osv där ytor om 100kvm+ måste spacklas :-?.

Mvh.
Philip
 
Ja det där var nog fel spackel, det är ju gjort för fallbyggnad och spackling, inte golvavjämning.

Du borde ha använt nått i stil med Maxit ABS 148 - då flyter det som filmjölk precis som du tänkt dig.

 
Det spacklet jag använde hade konsistensen som filmjölk, men är du ute efter något med längre brinntid så var mitt för "snabbt".

...men är det inte bara att blanda-hälla-blanda-hälla tills resultatet blir bra?
 
Tackar, skall kolla upp det där Maxit ABS 148.

Märkligt att jag fick fel när jag frågade 2 st pers på K-rauta om vad jag behövde för flytspackel för mitt ändamål och då sa jag verkligen att jag var ute efter ett riktigt flytande spackel, verkar nästan som dom gissat bara..... riktigt fel då om jag inte kunnat rädda situationen så skulle jag haft MASSOR av jobb framförmig med att slipa ner de felaktiga spacklet och med den konstistensen detta har så tror jag att det ksulle ta en förgrymmat mycket tid då de är som cement.

F.Ö är det någon viss betäckning man bör gå efter för just tunnflytande spackel?

Mvh.
Philip
 
Ush! gick just nu in på Maxit.se för ochh kika lite.

Kan säga att spacklet jag fick var det som är i de första bildpartiet nere till höger för att bygga fall osv precis som tidigare talare sa. sån konstitens........ SUCK.

http://www.maxit.se/media/22/pdf/golv/broschyrer/handspackel_handbok.pdf

Jag var ute efter det man fåt som första bild när man går in på golvavjämning :surprised:.

Blir nästan förbannad på personalen på K-rauta, de har ju kostat mig en säck och en murarhink.. 350 :- kanske och nästan ett helvete för slipning..

Aja, man kan väl inte förlita sig på deras kunskaper alltid tydligen..

Mvh.
Philip
 
Bob_the_builder
Philip81 skrev:
Blir nästan förbannad på personalen på K-rauta, de har ju kostat mig en säck och en murarhink.. 350 :- kanske och nästan ett helvete för slipning..

Aja, man kan väl inte förlita sig på deras kunskaper alltid tydligen..
Nej, de enda man kan lita på är tyvärr tillverkarna. Det kan bli en dyrköpt erfarenhet att gå på vad någon snorig-lirare-som-inte-kan-få-ett-annat-jobb säger på Bauhaus. :p

Själv läser jag alltid på (av självbevarelsedrift) innan jag åker på shoppingrunda. Det är nog enda sättet att veta att man får rätt grejer.
 
Nä, jösses!
Var inne på Cheapy, skulle kolla om de hade microlit.
Killen i affären plockade fram täckpapp för golvet o sa att "det här blir väl bra"!!!
Nä, håller med Bob the builder...
Man läser på innan, om man hinner  :cool:

Hoppas det ordnar sig med ditt golv!
 
Håller med Bob_the_builder.. Jag gör likadant... Lusläste på finjas hemsida innan jag köpte flytspackel... och det gäller även många andra varor..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.