Hej,
har lagt ett altangolv i lärk förra året. Efter en tuff vinter har vi nu fått problem med flisor. :-/

Har tex idag haft yngsta dottern hos doktorn. Under skrik och gråt plockades två ordentliga stickor ur dom små fötterna.... :'(

Har någon erfarenhet av att slipa lärk, planka för planka eller hela altanen med golvslip? Annan lösning?

Tack på förhand och tillsvidare är det "skor på" ordinerat för hela familjen. :)
/Mats
 
Håller precis på att lägga en lärkaltan. Några av plankorna är sågade så att de har så flacka årsringar att man känner att de kommer att släppa kvistar ifrån sig så småningom. Jag har gått över dessa med excenter för att få ner dessa ojämnheter och minimera risken för stickor under iaf första året. Sedan så oljar vi våra plankor - förhoppningsvis hjälper detta lite oxå.

Men, för att svara på frågan så funkar det fint att slipa. Sedan beror det väl på hur stor altanen är om man skall satsa på golvslip istället.
 
Jag har nu gått över hela altanen med maskinslip och resultatet är mycket bra. Inga fler flisor och ett mjukt och skönt golv. Tog ett par timmar med lite trött rygg och onda knän som biverkning men helt klart värt det. :)
/Mats
 
hej mats hur ser trallen ut nu har det rest sig igen eller?
 
Det är snart 11 år sedan Mats loggade in senast så jag tror utsikterna tyvärr är små för att du ska få något svar.
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.