Kan någon hjälpa till med en förugn typ Svemo (liknande swebo).
Hur justerar man den för bästa effekt? Bränslemängd på roster? De två spjäll som sitter under fläkten, hur ska de justeras? Vilket är primär och sekundärluft?
Tacksam för hjälp då tillverkaren vill låta saken bero.
 
för full effekt skall hela rostret vara täckt av bränsle. För att detta ska lira är balansen mellan primärluft och bränslematning vara rätt. För mycket luft eller för lite bränsle ger för liten bädd.

Vet inte vad du har för styr, men har flera effektsteg justeras bränsle/primärluft in noggrant under minst 2 h per steg. Därefter justeras sekundärluften. Börja med sekundärluften helt stängd (övre spjället) och primären halvöppen. Har du varvtalsstyrd fläkt kan du jobba även med denna och generellt är fläktarna svårt överdimensionerade på dessa ugnar så bli inte förvånad om du måste strypa primärspjället ganska hårt.

Ett vanligt misstag folk gör är att ösa på med för mycket luft och då får man ingen bädd och ingen värme.

När primär och bränslematning är klart kollar du lågan. Den skall vara gul-orange och får inte vara mörk i topparna, så öppna helt enkelt sekundärspjället till lågan ser bra ut. Generellt sett görs detta på högsta effekt och ofta så blir syreöverskottet större på de lägre effekterna.

Det blev kanske rörigt.. Visste jag mer om ditt system kunde jag ge mer specifik info.
 
Alltså... Primär nere och sekundär uppe.
 
Tack för info.
Det är en modulerande styrning via PLC.
Jag är tvungen att strypa primärluften till max för att det inte ska trycka in avgaser bakåt genom skruven. Dock styrps inte luftflödet helt. Sekundärluften verkar spela mindre roll hur jag justerar den.
Inser på din beskrivning att det är för lite flis på rostret. Det ska tydligen gå att ställa upp hastigheten på inmatningen till förugnen. Ska testa det och se vad som händer.
Rökgastemperaturen ligger på ca 140 grader.
 
Är det nya grejer? Vad är det för panna? Effekt?

Det bör definitivt gå att öka matningen.
 
Ja, tyvärr då leverantören inte ger mycket hjälp att komma igång.
Pannan är Extuna på 80 kw och brännare på 70 kw.
 
Hm, låter som du får lite kass service från lev..

Vet inget om pannan men runt 200grC vore inte orimligt vid fulla skaft. Då jag har dåligt koll på svemo (bättre på Swebo) gick jag in och kikade lite på hemsidan... Och deras styr skall ju vara helt självreglerande och addaptiva!???? Vilket jag minst sagt betvivlar... Men det står att det går att göra justeringar även i den modulerande styrningen vilket ALLTID är nödvendigt för en vettig funktion. Flis är ett alltför varierande bränsle och alla kunder har olika förutsättningar i sin kringutrustning.
 
Det otäcka (tycker jag) är att brännaren kan börja trycka ut rök bakvägen.
Har som sagt inte fått någon instruktion så jag vet inte hur man gör justeringar. Det som går att påverka är spjället och bränsleinmatningen.
 
Vad gäller rökproblematiken är det ju naturligtvis viktigt med tillräckligt drag i skorstenen samt att flisskruv och flisförråd är så lufttätt som möjligt.

Men börja med att strypa fläkten och skapa en bra bädd på rostret. Vid upptändning kan man med fördel ha fläkten avstängd tills elden tar fart. Har du fuktig flis kan du tända med diesel.

Räcker det inte med att strypa fläkten på spjällen man man även strypa fläktinloppet.
 
Lider med TS problem.

På Svemos hemsida står det "Tillverkning av förugnar sedan 1970-TALET" och PLC styrning.

Jag har själv tittat mycket på olika flislösningar. Det finns många inhemska liknande lösningar som Svemos, som förmodligen är oförändrade sen 70-talet.

Det kan inte vara helt gratis med en ny en Extuna på 80 kw och Svemo brännare på 70 kw. Blir det verkligen billigare, nu och över tid, än en ETA, Fröling, Gilles, HDG, Heizomat m.fl?
 
Det där beror nog mest på vilken flis man tänkt elda. Anläggningarna (Swebo) är enkla och rustika, lätta att förstå och det är inte mycket som kan gå sönder vilket många uppskattar man. Man renoverar ugnen vart 15:e år och byter växeln efter liknande intervall. Sen råder det ingen tvekan om att ETA och Gilles m.fl. spelar i en annan liga vad gäller verkningsgrad, underhållsvänlighet osv. Det som utvecklats genom åren på ugnsanläggningarna är styret, vilket Swebo lyckats mycket bra med, utan att krångla till det. Man kan säga att det är som med allt annat, man uppskattar olika saker. Vissa köper en ny King Cab istället för ny Merca. Inte för att den är bekvämare, snålare, säkrare eller snabbare utan för att dom uppskattar det övriga som pickuppen har.
 
d^_^b
 
jensaro skrev:
Det där beror nog mest på vilken flis man tänkt elda.
Japp!

De av de tyska/österrikiska flisanläggningar jag besökt var det enda problemet en som hade fått väldigt blöt (jag kunde nästan krama vatten ur den) flis till sin ETA.
 
Var ungefär det jag menade... sen skulle jag inte hysta i alltför grov och stickig flis en ett tallriksförråd oavsett fabrikat eller ursrungsland.
 
Jaha pellemania, får du till anläggningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.