Någon som vet om det är möjligt att elda flis/spån i en kenjon förugn? Finns det "insatser" att köpa till?

Min fundering är om man ev. kan bygga en insats själv med ett vinkeljärn som ligger i linje mellan tillluft och rökkanal?

Någon som förstår vad jag menar?
 
Staffans2000
Hejsan. Jag har själv en Kenjon förugn som är kopplad till en CTC från 76 + acktank på 1000L.

Förugnen kan eldas med nästan vad som helst om den redan är ordentligt uppvärmd. Sågspån brukar jag elda med genom att fylla gamla plastsäckar eller dy. och stoppa i, innan veden har brunnit ut. Samma procedur fungerar lika bra med ihopbuntade dagstidningar.


Din beskrivning av insatsen begriper jag mig inte på alls, möjligen att du menar någon form av injektion, om så är fallet fungerar det sannorlikt inte eftersom eldstaden måste bokstavligen vara glödhet för att fungera effektivt

Sätt gärna in en ritning på din tilltänkta konstruktion.

Har du andra frågor ang. förugnar så hör av dig,jag har eldat i min i över fem år och har redan gjort de flesta misstag man rimligtvis kan göra.

Hälsningar Staffan
 
Hej Staffan, hittade den här bilden på Blocket. Detta är ju "grunden" till en flis/spånugn. Det jag menar är om man kan bygga nåt liknande Vinkeljärnet som ligger rakt över kanalen?
Dess syfte är ju att skapa en eldkanal genom spånugnen så den inte täpps igen. Är du med?

Jag tycker det borde funka, men är ju inte rikigt säker... kanske ska försäkra upp huset å testa ;P

Tack för svaret du gav iaf, lär säkert återkomma med många dumma frågor framöver...

/Curre
 
  • 1536608966.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000
Hej igen.
Nu fattar jag!!!!!!
Mina dubier grundas på att det måste vara så varmt i förgasningsutrymmet för att uppnå en effektiv förbränning.
Men om du först värmer upp förugnen ORDENTLIGT med mindre "träbitar" som kan trilla imellan din insats och sedan övergår du till sågspån, så kan det nog fungera.
Prova, så får du se. konstruktionen fixas ju snabbt.

"Det är bättre att ha lysst till den sträng som brast-än att aldrig ha spännt en båge"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.