Jag ska göra en liten kort gång med plattor 40*40 i häcken mellan gräsmattan och gångvägen. Längden blir endast 170 cm. När man läser om att lägga plattor ska man använda samkross 0-18 m och sedan ha sättsand. Jag har lite problem att få tag i samkross (onödigt dyrt för mitt lilla projekt).

Går det använda flis istället som bärlager? En vän till mig sa att det troligtvis blir ett rörligt underlag Det sluttar lite i häcken. Det kanske går att lägga markduk och sedan ett lager med sättsand? Det kanske finns annat material att köpa i byggvaruhusen at ha som bärlager......
 
Nej inte flis som bärlager.
Flis kan däremot ersätta sättsand om man vill.
Men 0-18 eller liknande är oftast det billigaste du kan köpa!
Behöver inte var precis 0-18, går med allt möjligt från 0-12 till 0-40 beroende på vad de säljer lokalt.
 
tom 0-8 går bra. Du borde kunna få tag i det i en grusgrop. De flesta brukar ha bra priser om man kommer med bil och släpvagn.
 
Okej, tack för svaren. Flisen struntar jag i och försöker ta mig någon annanstans än byggvaruhusen!
 
Lastbilscentraler LBC brukar ha det mesta i den vägen..
 
anaitis skrev:
Nej inte flis som bärlager.
Flis kan däremot ersätta sättsand om man vill.
Det brukar inte bli så värst bra.
 
tihimas skrev:
Det brukar inte bli så värst bra.
Flis används av stensättarproffs istället sättsand så fort det blir risk för frost. Ingen skillnad i kvalitet på arbetet, men lite svårare att finjustera vad jag har fått höra.
 
Jag har fått rätta till plattytor som har lagts av proffs, i flis, på grund av frostrisk. Jag hatar att rätta till redan lagda plattor.
 
Vid min plattläggning förra sommaren lade jag i isgrus (flis). I år utökade jag plattläggningen och använde då stenmjöl istället. Upplevde inte någon större skillnad mer än att flisen var mer lättarbetad vid regnväder. Dock lite svårare att finjustera, men inte så att jag skulle dra mig för det nästa gång. Skulle använda det jag lättast och billigast fick tag i. Hörde också någon som påstod att myrorna inte trivs lika bra i flis, eftersom de inte kan gräva gångar, kanske något att tänka på? :)
 
Var igår förbi en kanonbra stenfirma som tyvärr ligger en bit bort och köpte 0-18 samkross. Försäjlaren där, vars företag också utför anläggningsjobb, rekommenderade mig att använda flis istället för sättsand ovanpå bärlagret. En anledning var att myrorna trivs inte i flisen...... Menar ni att flisen är svårare att använda för att lägga plattorna?
 
Förlåt en oinvigd som sticker in med en bifråga: Vad skiljer stenmjöl sättsand och flis? Har bara lagt bärlager 0-32 ännu där jag så småningom skall ha sten.
 
Stenmjöl och sättsand är inga fraktioner, det är vedertagna namn på ballastprodukter. Flis är ett vedertaget namn på en fraktion av makadam.
Stenmjöl är som det låter krossad sten - samkross. Inom branschen säger man stenmjöl om fraktionerna 0-2 och 0-4. Sättsand är oftast 0-8 natursand, men du kan få precis vad som helst där i närheten. Flis brukar vara omkring 2-4, 4-8 någonting.
 
H
Har laggt alla mina gångar och uppfarter med ett bärlager i botten och sedan 10 - 15 cm stenmjöl. Vi paddar stenmjölet och drar sedan av till en slät yta. Lägger ned stenen och sedan är det klart. Myror trivs inte i stenmjöl men älskar sättsand och liknande. Fick stenmjöl med iblandning av grus och där byggs det mycket myrbon. Ska riva upp detta och ersäta med stenmjöl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.