Det blir byte av blandare i köket, och i samband med det tänkte jag sätta upp en utkastare på utsidan. Då behövs en T-koppling. Går det att koppla flexslang som följer med blandaren direkt på en sådan här klämringskoppling? Om inte, vad behövs?
 
  • Metallisk anslutning för VVS med märkningen "VA" på en terrazzobänkskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Ibland går det. I så fall behövs lin och rörkit.

Edit: det måste vara samma gänga på blandarslangkopplingen och vinkeln. Det ser tyvärr inte ut så. Men jag vet inte eftersom det är svårt att se.. annars behöver du en annan vinkel.
 
Nuvarande anslutning ser ut så här. Har utgått från att det är klämringskoppling. Fel av mig?
Vilken anslutning kan ersätta detta så att flaxen går att skruva på direkt, tro?
 
  • Klämringskoppling på kopparledningar med flexslangar och avstängningsventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
Det blir byte av blandare i köket, och i samband med det tänkte jag sätta upp en utkastare på utsidan. Då behövs en T-koppling. Går det att koppla flexslang som följer med blandaren direkt på en sådan här klämringskoppling? Om inte, vad behövs?
Det går om du kompletterar med en planadapter mellan kopplingen och flexslangen, förutsatt att t-kopplingen har rätt storlek på gängan.
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Kom på att jag redan har flexslang inkopplad, badkaret har ju sådana som går direkt på t-kopplingar. Men kanske har de förberetts med planadapter, har ingen koll.
 
  • Flexslangar inkopplade på t-kopplingar under badkar, synliga rör och anslutningar mot vit vägg och svartvitt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en flexslang med en mutter för 12mm och en inre slang på 10mm för byggdiskussion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kallebo skrev:
Ibland går det. I så fall behövs lin och rörkit.

Edit: det måste vara samma gänga på blandarslangkopplingen och vinkeln. Det ser tyvärr inte ut så. Men jag vet inte eftersom det är svårt att se.. annars behöver du en annan vinkel.
Det ska du definitivt inte ha.

Ofta går det att skruva ihop och få det tätt. Men det är inte helt rätt då kanten i allmänhet inte är gjord för att täta mot en packning. Med en planadapter som rekommenderats blir det korrekt.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
Så här ser flexslangen ut inuti. Muttern passar till 12mm, men själva slangen är bara 10. Kan detta räcka för att täta ändå?
Är det denna planadapter som behövs?
[länk]
Om din klämrings T-koppling i första inlägget är för 15mm (ser ut så på bilden) och om din flexslang har 10R gänga så kan du köpa en st 4136 (RSK: 1987049) från Rinkaby och montera med lin eller gängtejp på T-kopplingen. Då får du en anslutning som din flexslang passar och tätar mot.
 
K Kjell_G skrev:
Så här ser flexslangen ut inuti. Muttern passar till 12mm, men själva slangen är bara 10. Kan detta räcka för att täta ändå?
Är det denna planadapter som behövs?
[länk]
Ja, det är den planadaptern. Jag har varit med om både att det har funkat, men också gånger när det inte har funkat utan planadapter, så det är definitivt dumt att chansa.
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Tanken från början var att genomföra blandarbyte och installera vuk, men det känns lite meckigt att få tag på rätt grejer på stört. Så det blir bara blandarbyte och då kommer fkexslangen att passa direkt på gamla övergången från kopparröret (hoppas jag ;)
Tack för tips och råd.
Flexslang ansluten till kopparövergång i byggprojekt för blandarbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur menar du direkt på? Det är väl samma problem där, om det inte är halvkopplingar som sitter där nu?
 
Ja, gängan (flexslangens mutter) passar antagligen på klämringskopplingen, men det är fortfarande fel att dra en packning (som ska täta mot en plan yta) mot en klämringskoppling.
 
K
G Gabbe1 skrev:
Ja, gängan (flexslangens mutter) passar antagligen på klämringskopplingen, men det är fortfarande fel att dra en packning (som ska täta mot en plan yta) mot en klämringskoppling.
Även med en planadapter? Problemet brukar vara att det inte är rätt gänga
 
K Kallebo skrev:
Även med en planadapter? Problemet brukar vara att det inte är rätt gänga
Jag tolkade TS formulering "passa direkt på gamla övergången" så som att det inte fanns någon plan på att använda planadapter. Men jag kan ju ha gjort en feltolkning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.