Tänkte passa på att dra lite flexslang i garageväggarna innan jag stänger igen dem. Vad är det för flexslang man bör ha för att dra kablar till en laddbox?
Obs, ska inte installera laddboxen eller dra kablarna nu, utan endast lägga flexslang så man har möjlighet att enkelt dra elen när det är dags.

Räcker 25mm flexslang?
 
25 mm räcker gott och väl till kraftledningen. Men du kan behöva en signalledning också för lastbalansering, och då kan det blir trångt, om inte båda ledningarna dras i samtidigt. Där det är möjligt är det bättre med en egen slang för signalledningen.
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
25 mm räcker gott och väl till kraftledningen. Men du kan behöva en signalledning också för lastbalansering, och då kan det blir trångt, om inte båda ledningarna dras i samtidigt. Där det är möjligt är det bättre med en egen slang för signalledningen.
Drar dubbla 25mm slangar då. Så är man på den säkra sidan.
 
Insåg att det blir lite svårt att placera kablarna på "rätt" ställe när man inte vet vilken modell av laddbox det blir i framtiden. Får hålla tummarna att det går ändå.
 
Och gör så "lata" böjar som möjligt samt se till att stoppa i en dragtråd medans väggarna är öppna.
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
25 mm räcker gott och väl till kraftledningen. Men du kan behöva en signalledning också för lastbalansering, och då kan det blir trångt, om inte båda ledningarna dras i samtidigt. Där det är möjligt är det bättre med en egen slang för signalledningen.
Går signalledningen också till elcentralen? Jag har dragit 2st 25mm flexslangar till en framtida laddbox på utsidan, tänkte även dra flexslang till framtida laddbox inne i garaget. Det innebär alltså att 4st 25mm flexslangar ska in till centralen? Kan bli lite trångt om jag har otur.
Har jag förstått det rätt?

Tack!
 
Signalledningen går mellan det ställe där strömmen för hela bostaden mäts och laddboxen. Det är normalt mätarskåpet, men kan vara första elcentralen om det inte finns avgreningar tidigare. Och denna ledning behövs endast om du vill ha lastbalansering och när laddstationen inte erbjuder en fungerande trådlös kommunikation.
 
  • Gilla
Emil_K
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.