Håller på och renoverar köket. Hoppas slippa pilla med elen, det mesta sitter där jag vill ha det ändå. Men: Jag rev ner en vägg och därbakom ser man att det går flexrör från matning uppifrån rakt ner (lodrätt) till en apparatdosa där det satt ett infällt uttag. Och därifrån går det ett flexrör diagonalt , dvs snett uppåt till en apparatdosa där det också satt ett uttag. Sträckan är ca en meter Därifrån går det inget vidare. Får man dra rör och slangar diagonalt i väggar? Trodde man bara fick göra det i tak och golv.

Vidare: I utrymmet som blir när man byggt en låda runt murstocken i kåken, där hänger flexrören fritt medan de passerar från ena änden till den andra. En sträcka på ca 30-40 cm vågrätt, och från en kopplingsdosa hänger det rör ca en meter ner till en annan kopplingsdosa. Dvs den är inte klammrad på ngt vis utan sitter bara fast i de båda dosorna. Får det vara så?

Om det inte får vara så, får jag fixa till det själv, eller måste jag anlita elekriker?
 
Det _får_ vara så ja, sedan om det är lämpligt är en annan sa. Flexslang klamras med fördel tätt, vanliga VP-rör är det mindre noga med. Har man dessutom dosor som har små låsfjädrar för rören/slangen så spelar klamringen ytterligare lite mindre roll på så korta sträckor.

Svaren på dina frågor blir, ja man får dra rör/slang i princip hur man vill i väggarna. Skulle det föreligga något risk för att man kör spik/skruv genom rören sätter man spikskydd. Det är exempelvis mindre lämpligt att lägga rör/slang horisontellt i väggen precis på höjden man spikal sockellist på =)

30-40cm vågräta flexrör är inga problem, framför all om dosorna har de tidigare nämnda fjädrarna. Är du orolig, klamra slangen på mitten eller limma dit det med en moheffa-klick smältlim.

En enmetersstump VP-rör är heller inga problem, den är ju inkilad mellan de (förhoppningsvis) fastsatta dosorna.
 
Ja, dosorna sitter infrästa i väggarna, så att de är åtkommliga från utsidan. I övrigt ser det korrekt ut. Hur slangen sitter fast i dosorna vet jag inte. Det är såna där gröna standarddosor, och de har ju ingen låsfunktion. Men jag kanske ska pröva och dra lite i en slang och kolla om den sitter fast i dosan....
 
Hmm provade att dra hårt i en slang och den verkar bara vara itryckt. Rätt eller fel? Och man har satt fast dosorna direkt i spånskivan, dvs inte i en regel. Förmodligen för att man ville ha strömbrytare och uttag på speciella ställen. Men det kan man väl göra, de har ju lyckats få dosan att sitta. På ett ställe sitter det förstärkning i form av metallband bakom... :)
 
Tycker det låter som om dina rör/slangar är lagda enligt konstens alla regler. En vanlig dosa fästes normalt i en kortling, regel eller liknande men det verkar finnas många kreativa lösningar. Så länge dosan sitter där och man inte har gjort hål inneifrån dosan och ut för att fästa den med exempelvis skruv/spik så kan du nog vara lugn =)

Vill du fästa dem bättre kan du ju alltid skruva en liten bit regel i väggen kloss an dosan och sedan slå in två spik i spikhålen utanpå dosan in i regeln.
 
Det är ju rätt bra om den som drar rören inte drar dem diagonalt precis där man skall ta upp hål för köksfläkt eller ventilation.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.