Hej.
Jag håller på och murar garage med webers nya lecablock. I inväntan på offert så satt jag och fundera på om jag verkligen måste använda mig av deras specialare Flexoheft M5 imellan blocken. Man ska ju ha en speciell murarlåda men det känns som man skulle kunna nyttja med något annat bruk.
Första lagret ligger i vanlig puts/murbruk M2,5 mot plattan. Och borde inte det fungera med något annat än deras egna?
Det står på deras hemsida att man kan lägga upp till 8mm bruk mellan stenarna.

Grejen är ju att dom säckarna kostar 169:-/25kg säck och jag behöver ca 150 säck.
Vad finns det för alternativ?
 
Jag var inne på webers hemsida och kollade och Flexoheft är ett 0-1 mm bruk med en sluthållfasthet på 5 Mpa och blandas med 4,5-6 liter vatten per 25kg säck.

Jag hade personligen ersatt det med ett vanligt 1 mm B-putsbruk. Det har en sluthållfasthet på 4 MPa vilket är tillräckligt nära. B-bruk blandas med 4 liter vatten per 25kg säck för handpåslag men du får nog öka upp till ca 4,5-5 liter per säck för att få det att fungera med murarlådan. Detta kommer ytterliggare sänka hållfastheten lite men även det är acceptabelt. Vanligtvis murar man leca med ett c-bruk som har 1,5 MPa i hållfasthet så det bör inte vara några problem med detta nya system.
Vill du ändå öka hållfastheten så kompenserar du den ökade vattenmängden med ren byggcement.
 
Murade en grund för några veckor sedan med dom blocken och tyckte också att bruket va för dyrt tog då reda på att det är ett vanligt kc-bruk med fin sand för att kunna göra 2mm fogar.
Så jag blandade 3 delar standard cement 1/2 del murkalk och 11 delar mursand och murade med lite tjockare fogar.

Räknade ut att det bruk som från Weber kostar 169 kr kostar 10 kr om man blandar själv och då har jag kompenserat att det går åt lite mer.

Weber blocken är bra men dyra kommer nog inte att köpa dom till nästa bygge.

När du jämför pris tänk på att Weberblocken är kortare än vanliga Lecablock så dom behöver vara en del billigare.

10 Weberblock/m2 och 8 vanliga/m2
 
Såg Byggmax reklamen här till höger att dom tar 26,95 för leca 19x19x59 det innebär att Weber ska ner i 21,60:- för att kosta samma .
Och att komma med argument om kvalitets skillnad av betydelse i det här fallet tycker jag är lurendrejeri.
 
Tack för svar.
Webers nya Lecablock ser ut att vara enklare att mura med. Jag är nybörjare och har aldrig murat innan. Men med dessa behöver man inte väga av varje block utan dom hamnar relativt bra på plats på direkten och det är lite det jag är ute efter.
Jag har fått en offert på 53.000:- för block dimension 250x198x498 1116 st (110kvm)
110st 25kg Flexoheft
150st förzinkade bi-stål 4m längder
Samt murarlåda...
Priset va så pass bra så jag nappade på det. Satt och räknade på det lite och det verkade väldigt bra.
Ska bygga ett 1,5plans garage om någon undrar varför det är så många block :)
 
Kanon, jag anar att du har å göra ?

Smällde själv upp en friggebod med 1/4 av mängderna du nämner så jag har själv haft fullt upp.

Några saker som jag observerade:

Lägg passblock i översta skicktet som i arbetsanvisningen, väldigt smidigt att få avsluta med ett lättare block och sen blir krönet helt plant. Jag gjorde även ringarmeringen som föreslagen men vet ej om det gör si eller så.

Hyrde en alligatorsåg efter en dag. Orkade inte mecka med fogsvansar som "dog" eller yxa mm. Hade ungefär 5 kapningar per skift. Blev en jämt och fin yta med sågen.

Vid ev fönster/ dörröppningar ångrar jag att jag inte fick rådet att använda massiva block, exempelvis passblocken eller t.o.m hörnblocken. Nu fick jag hålen mitt i karmen var och vartannat skift. Iofs har jag tjoffat in cementbruk där nu men jag fick joxa fram och tillbaka med 100 måttet jag hade för dörren och slipa ned sponten äsch.

Det kan bli glapp mindre än 80 mm mellan varven, weber vill inte ha och göra med mindre längder än så, jag hade en 5 cm öppning som bråkade vartannat varv så jag använda frigolitbitar mellan ändarna och gjöt i med flexoheft.
Ibland kastade jag i en bit eller två av bistålet för att leka med tanken att det gjorde nytta.

Edit:

Ang flexohefts vara eller inte vara så måste jag tillägga att något eller tillsatt för att ge det en lösare men ändå styv konsistens än gängse bruk. Har haft en del olika bruk/puts och bladningar senaste månaden i den där tombolan och flexot har varit det mest udda.
 
Redigerat:
Ja jag fick leverans förra måndagen, 22 pall med material. Så förra helgen drog jag igång med murningen. Det kändes som att det flöt på ganska bra. Fick upp 10 lager (2 meter).
Nu kommer jag mura en balk runt hela garaget nästa lager, som hamnar över garageportar och fönsters och dörrar. Känns som att jag behöver något som stabiliserar konstruktionen.
Jag ska upp 3.80m på långsidorna och 6m till nock.
Garaget är 10x7 meter och vi har satt fönstren och dörrar så det ska plassa stenarna bäst för att undvika att få kapa så mkt, men man kommer ju inte undan :) men för min del blir det halvstenar. Jag kör med tigersåg och ett blad som är anpassat för lättbetong.
Tyvärr så byggde inte stenarna lika mkt som jag trodde så jag har en 50mm lucka att fylla varje varv, men jag lägger ner sten som jag kapat på ca 45mm och mkt bruk.
Flexoheft'n funkar bra efter man fått experimenterat lite med vattenmängd så det funkar bäst med murarlådan.

OT. Idag gjöt vi husplattan, och det känns skönt att ha det gjort. Så inatt kommer jag sova gott!
 
  • Gilla
madnez
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.