Jag råkade springa på ett sådant FTX aggregat som jag blev sugen på att ha i min verkstad/ garage lokal.
Det var lite oroande dock att det enda som var inkopplat var frånluftsfläken.

Jag kopplade in allt utom tillsatsvärmen, då går till och frånluftsfläken men trumman roterar inte.(motorn till trumman rör sig inte) Det går dock att vrida den förhand.

Det finns ingen manöverpanel, men det finns en kabel som ser ut att kunna vara till en manöverpanel.

Någon med erfarenhet av ett sådant aggregat, är det något att ha?
Kan problemet bara vara att det inte finns någon manöverpanel?
Troligtvis inte visserligen, då de tidigare kopplat ur det mesta..
 
Fläktarna får 85V, det verkar vara normalläge vad jag kunde tyda mig till. Så jag antar att trumman också borde gå.
Men jag får ingen spänning ut till motorn, men bryggar jag över matning och utgång till reläet går den.
Fråga är väl om manöverpanelen kan göra något viktigt, eller är kretskortet trasigt?
 
Fortsätter den snurra om du hjälper den igång? Isf är det bara att byta kondingar.
Du skriver att fläktarna får 85v men ingen spänning ut till motorn, lite motsägelsefullt.
Vart har du mätt?
 
Nej, den fortsätter inte gå om jag snuŕrar igång den. Förutom när jag bryggade över matning och utgång vid reläet till motorn på kretskortet, då går den utan att jag behöver röra något.

Jag får ut 85V till fläktarna, men inget till motorn till trumman. Jag har mätt på in och utgångar på kretskortet.
 
Med trumman menar du då värmeväxlaren?

Om du står i varmt utrymme så känner tempgivarna av att värmeväxlaren inte behöver återvinna, kan vara en anledning.
En annan anledning kan vara defekta tempgivare.
Sen sitter det två stycken mikroreläer på kretskortet som styr elvärmen och värmeväxlaren om jag inte minns fel, de kan krångla ibland.
 
Den kör inte återvinning om det är varmt? Jag som tänkte montera den i pannrummet..
Jag har den i ett utrymme som är 18-20 grader nu.
Det finns en pot för inställning av temp, men det verkar bara vara när den ska koppla in extravärme vad jag kunnat förstå.
Reläerna provade jag att skifta, det gjorde ingen skillnad.

Jag har mätt på den lösa tempgivaren, jag har för mig att jag hade ca 7k ohm i rumstemp och ca 6k ohm när jag blåste på den. Jag har inte sett några värden på vad det ska vara, men det skulle vara NTC såg jag någonstans. Så den verkar ju uppföra sig rätt iaf.

Jag har redan beställt ett nytt kretskort nu, så jag hoppas felet ligger där..
 
J j björk skrev:
Den kör inte återvinning om det är varmt? Jag som tänkte montera den i pannrummet..
Jag har den i ett utrymme som är 18-20 grader nu.
Det finns en pot för inställning av temp, men det verkar bara vara när den ska koppla in extravärme vad jag kunnat förstå.
Reläerna provade jag att skifta, det gjorde ingen skillnad.

Jag har mätt på den lösa tempgivaren, jag har för mig att jag hade ca 7k ohm i rumstemp och ca 6k ohm när jag blåste på den. Jag har inte sett några värden på vad det ska vara, men det skulle vara NTC såg jag någonstans. Så den verkar ju uppföra sig rätt iaf.

Jag har redan beställt ett nytt kretskort nu, så jag hoppas felet ligger där..
Om du har aggregatet i varmt utrymme och provkör det, då kommer utetempgivaren känna av rumstemperaturen istället för utetemperaturen. Har du då +20c i pannrummet kommer inte VVXen aktiveras eftersom inget värmebehov föreligger.
 
Jag har provat att stoppa tempgivaren i en burk med snö, värmeväxlaren roterar inte då heller.Så det verkar ju vara ett fel iaf.
Det verkar ju bara finnas en tempgivare, Så den tycks bara mäta tempen på inkommande luft om jag har förstått det rätt.
Hur som, det bör ju inte bli ett problem med att aggregatet är i ett varmt utrymme. Men frågan är ju hur det ska kunna avgöra om värmeväxlaren behöver avfrostas..
 
Till slut har jag fått tag i rätt manöverpanel till aggregatet, samt monterat ett nytt kretskort. På manöverpanelen kan jag ändra fläkthastighet och slå av och på eftervärme. Det verkar vara ungefär vad som finns på den..

Tempgivaren har jag monterat i tilluftskanalen. Men ingen värme återvinning får jag..
Ingen varningslampa lyser på panelen. Jag körde med aggregatet inatt, då borde det vara tillräckligt kallt för att få återvinning tycker jag.

Aggregatet är ju rätt enkelt, det enda som finns är ju 2 fläktar, (transformator för att kunna välja hastighet på dem) eftervärmeslinga (det finns inte ens någon förvärmning) och då motor för att rotera värmeväxlaren.

Kretskort med reläer som slår till för att styra de olika förbrukarna. En separat potentiometer som verkar vara för att ställa temperatur på luften om man kör med eftervärme, samt en tempgivare till tilluft.

På kretskortet sitter det ytterligare 3 potentiometrar, 2 av dem är små som kräver skruvmejsel för att justera. Åtminstone den ena tycks vara till eftervärme (ev trim), den andra kommer jag inte riktigt ihåg vad den var till.

Samt en större då på sidan som det inte framgår vad den är till, någon som vet?
Det skulle också vara väldigt intressant att veta vad det ska vara för resistans i tempgivaren?
Det var ganska höga värden i min tycker jag, men det borde ju betyda att den uppfattar luften som jättekall om det är för höga värden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.