Vi har ett ventilationsaggregat, Flexit S4 REL EC, snart 15 år gammalt, som har tuffat på utan större problem men där det mesta nu verkar ha nått sin livslängd på en och samma gång. Jag hörde ett missljud från vinden och när jag öppnade upp ventilationsaggregatet kunde jag konstatera att väldigt mycket hade hänt där inne.

Rotormotorns fäste hade släppt så motorn hängde snett och löst mot värmeväxlaren. Etiketterna på motorn är lätt gul-bruna så motorn måste ha gått varm när den låg snett. Rotorremmen och remhjulet hade också skavts när motorn inte låg rakt och borstlisterna till värmeväxlaren är också slitna. Tyvärr kommer inte missljudet från rotormotorn utan verkar komma från tilluftsfläkten, min gissning är dåliga hjullager.

Så sammanlagt behöver rotormotorn, rotorremmen, en fläktmotor och båda borslisterna bytas ut. Är det här något man fixar att byta ut själv eller är ventilationsaggregat något man inte ska pilla i själv?

Jag har kollat igenom monteringsanvisningen för att byta rotormotor och rotorrem och det verkar inte svårare än att skruva ihop en IKEA-möbel. Rotormotorn har jag redan monterat bort då den hängd löst så där är halva jobbet redan gjort.

Bara delarna (original) utan materialpåslag och timdebitering från en hantverkare landar på 14,000 kr, så är det här något man enkelt gör själv känns det dumt att ta in någon för det.
 
Jag har bytt rotormotor & rem själv på vårt SL 4R EC-aggregat. Det bökiga var att få bort axeln från rotorväxlaren så att det gick att få ut växlaren från "huset".
 
Demmpa Demmpa skrev:
Jag har bytt rotormotor & rem själv på vårt SL 4R EC-aggregat. Det bökiga var att få bort axeln från rotorväxlaren så att det gick att få ut växlaren från "huset".
Bökigt för att allt är monterat i själva skåpet/huset, eller varför behövde du ta ut växlaren? Monteringsanvisningen jag hittat verkar väldigt enkel och kräver bara att man tar ut bultarna från rotoraxeln, men det kanske bara är möjligt innan allt är monterat i huset.

Byte rotorrem
1. Använd en 6 mm insexnyckel, lossa rotoraxeln. Dra ur bultarna helt.
2. Dra rotorremmen mellan huset och rotorn
3. Montera remmen på remhjulet på rotormotorn och rätta till remmen. Dra åt skruvarna på rotoraxeln.
 

Bästa svaret

Rotorremmen jag köpte var "ihopsvetsad", så jag var tvingen att plocka ut rotorn för att få på/runt remmen. Det var så tajt mellan rotor och huset så att det gick inte att pressa remmen mellan.
 
  • Gilla
M_H
  • Laddar…
Då var allt bytt! Var några fundersamma ögonblick hur man skulle komma åt men det mesta gick smärtfritt.

- Rotormotorn var inga problem alls att byta. Lätt att komma åt, kontakten på den nya motorn hade bytts ut till en ny men det följde ett nytt han/hon-par att byta till.
- Borstlisten till rotorn hade annan c-c på sina förborrad hål än vad som var installerat sedan tidigare, utöver det var det bara att klippa i rätt storlek och byta.
- Rotorremmen gick att montera utan att plocka ut hela rotorn, men det var tajt. Efter att ha tagit ur bulten från rotoraxeln och lossat två skruvar som stabiliserade plåtväggen vid rotorn gick det precis att tvinga förbi remmen om jag lyften upp rotorn lite samtidigt som jag försiktigt bände plåten.
- Fläktmotor var lika enkel som rotormotorn att byta, enda problemet var att skruvarna satt så trångt och knöligt till att det var svårt att komma åt. Jag hade tur och hade precis rätt längd på förlängare till spärrnyckeln, men det var bara spelrum på 1 cm att förlängningen hade varit för lång eller för kort.

Allt som allt ger jag bytet 5 skruvar av 5 möjliga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.