Någon som har någon erfarenhet?

http://www.flexicab.se/

Eller är det bättre med gallergrindar med kåpa utanpå (ett dyrare alternativ).

Ska passa till min ensamstående drygt normalhändiga mor och vara enkelt och smidigt för transport av skräp, ved och ibland en soffa eller så. Ska monteras på en obromsad tippbar kärra av skivmått.

Alla synpunkter tas tacksamt emot!!

/Elin
 
eget släp behöver man om man har stor trädgård och/eller snickrar mycket/och/eller kör vedeldat.
Jag har galler och dom gånger (kanske 1g/år) som jag behöver en täckt kärra hyr jag det.
 
En firma som jag jobbade åt under en kortare tid hade en sådan lösning på ett släp. Först tyckte jag det såg dumt och klumpigt ut men efter att ha använt det några gånger var jag störtförtjust.

Hade jag haft behov av en "kapellösning" till mitt släp så hade det nog blivit en sådan. (Om priset är rätt)
 
Kul att höra, vojma!

Jag funderar på om det känns "vekt" när man ska lasta, vågar man ställa saker mot kapellduken?
 
Kapellduken är rätt grov och bör klara lite påfrestningar. Dock så är den känslig mot vassa kanter och särskilt när man kökr och saker "hoppar omkring" inne på släpet så kan det nog vara fara för "punktering".

För vanligt trädgårdsavfall, kvistar, brädor är det nog ingen fara men om det rör sig om armeringsjärn, profilrör, stora glasskärvor så bör man nog se till att lägga nåt mellan.
 
Har varit och känt och klämt på en nu, och det verkar onekligen ganska bra. Modern tyckte det verkade smidigt, så det blir nog en sådan.
 
jag försöker lista ut när man behöver ett kapell....
Är det när man varit på auktion och köpt en soffa i spöregn?

Jag har själv använt kapellkärra för 60kr i hyra när jag körde isolering för några år sedan.

Annars rullar kärran med grindar 1-2ggr/vecka, skräp, trädgårdsavfall, grus/sand, .virke, maskiner, cyklar, moppar, växter osv osv

Ska man tex flytta mycke möbler är en skåpkärra bättre.

Går det att stuva bort kapellet om man upptäcker att det är ivägen?
 
Är inte denna produkt väldigt dyr? 6500kr till ett litet 750kg släp enligt något exempel på deras hemsida.

Jag har en gång kollat pris på kapell till mitt släp. 300x180 med 210 invändig höjd. Det kostade 13k. Jämfört med Flexicaben verkar det vara ett bra pris.

Ninja - kapell är toppen. Man slipper att prylar på väg in eller ut blir blöta och helt plötsligt går det att använda släpet som temporär lagringsplats för saker. Denna möjlighet är det enda jag saknar från lastbilen jag hade innan jag skaffade släp. Skulle gärna ha kapell men det är inte värt pengarna som begärs.
 
Mathias, jag tycker grindar plus en pressening vid behov är en mycket flexiblare, starkare och billigare lösning...
 
Nimajneb skrev:
Mathias, jag tycker grindar plus en pressening vid behov är en mycket flexiblare, starkare och billigare lösning...
Ok.

Jag saknar ändå kapellet på lastbilen och skulle köpa ett till släpet om det inte vore så dyrt.
 
MathiasS skrev:
Ok.

Jag saknar ändå kapellet på lastbilen och skulle köpa ett till släpet om det inte vore så dyrt.
vanligt kapell måste ju funka då det inte är ivägen när man lastsar ueberlånga brädor, men detta i tråden känns bara dyrt o ivägen.

Kör man däremot som vi mycket trädgårdsavfall så måste ju kapell vara urkasst.
 
Har nu införskaffat ett stycke släp med ovan nämnda kåpa till mor min. Fungerar mycket bra! Ett alternativ vi funderade på var grindar med kapell, men hörnen är ett problem eftersom spännena till grindarna sitter på utsidan. Går aldrig att få riktigt bra enligt kapellmakaren, dessutom riktigt dyrt.

Är sammanfattningsvis mycket nöjd med produkten såhär långt.
 
Nimajneb skrev:
eget släp behöver man om man har stor trädgård och/eller snickrar mycket/och/eller kör vedeldat...


Eller om man släpar omkring på en snöskoter hela vintern och fyrhjuling hela sommaren, eller om man skjutsar skjutna älgar under älgjakten, eller om man har 15mil enkel till den stora byggmarknaden, eller om..... eller om.....
Kåpa är bra att ha om man åker omkring på grusvägar under tjällossningstid eller om det är snömodd när man åker de 15 milen hem från byggmarknaden, eller om... eller om.......;)

Denna lösning ser ju alldeles charmant ut när man betänker vad en aluminiumkåpa kostar, möjligheten att lätt montera lös den samt fälla den åt olika håll är ju också bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.