Jag ska bygga en lucka i taket. Taket är av pannplåt och luckan ska ha gångjärn i ovankant. I den horisontella skarven mellan den fasta plåten överst på takfallet och den öppningsbara plåten på luckan nederst på takfallet behöver jag någon flexibel gummiduk eller liknande för att regnvatten inte ska rinna ner i skarven. Någon som känner till en lämplig produkt för detta?
 
Bygg en riktig sarg till takluckan i trä och be en plåtslagare tillverka en lucka så slipper du framtida läckage och det blir ordentligt gjort.
Det är ganska bökigt med de där plåttaken.
/ plåtslagare
 
Det är naturligtvis en möjlighet att be en plåtslagare göra en riktig lucka. Dock blir det onödigt dyrt i mitt fall. Luckan blir knappt 3 m bred och placerad över ett flismagasin som ska fyllas på med traktorskopan när nedre delen av taket är öppet. Hade det varit på bostadshus hade det varit värt den lösning du föreslår, men till flismagasin känns det overkill.
 
Aha då förstår jag. Utgick från att det var en bostad.
Det går inte att monter gångjärn som du skrev och sedan en smal remsa gummiduk som du skruvar och sedan värmer ihop med plåten? Under taket och ut över luckan?
 
Jo, det är något sådant jag är ute efter! :) Intressant idé att värma fast den på plåten. Fundering: ökar inte risken att duken spricker i skarven om man värmer fast den på den öppningsbara plåten så att gummit inte kan kasa när luckan öppnas? Gummit måste ju då böjas snävare än om det kan röra sig. Å andra sidan kanske en tunn duk kan blåsa upp om man inte fäster den...

Vet du någon lämplig typ av gummiduk?
 
Kommer en takläggare till bygget i nästa vecka, kan höra med han om något lämpligt material :) eller om han har någon annan ide.
 
Det skulle vara jättesnällt om du kan fråga honom/henne! :)
 
Epdm duk skulle kunna vara ett alternativ för dig. Den är väldigt mjuk och smidig. Köps på rulle och finns i olika bredder.
 
Tack för tipset! Ska kolla i bygghandeln om de har epdm-duk. Googlade lite på det och det verkar ju vara ett även i kyla mjukt material.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.